Lokal pedagogisk planering -Kap 1

Ämne: Matematik
Årskurs: Uranus
Ansvarig: Sara Sandström, Christina Långstedt, och Hanna Svedlund
När: v. 34-36

Varför?För att kunna beräkna hur mycket saker och ting kostar eller vad du ska betala i en affär. Behöver du kunna uppskatta och räkna ut hur mycket som de saker du vill köpa kostar tillsammans. Du kanske även behöver se till så att du har tillräckligt med pengar kvar till det du ska köpa nästa gång. 

Vi hittar metoder där vi kan räkna med större tal. Vi räknar addition och subtraktion med ental och tiotal. Vi gör uppställningar för att förenkla det vi annars skulle behöva ha i huvudet.

Vad? begrepp: 

subtraktion,

addition,

ental,

tiotal,

växling,

uppställning,

Hur?
Varje lektion består av: 

Vi utforskar tillsammans: 

Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. 

Vi lär:

Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?

Vi övar:

I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använda sig av det praktiska materialet. 

Aktivitet:

Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker. 

Jag övar: 

Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper. 

LektionerMålLärobokÖvningbok
1. Addera ental och tiotal– Kunna använda olika metoder för att addera tvåsiffriga tal.  – Kunna använda uppställning vid addition.s. 8-10s 6- 7
2. Addition med växling – Kunna använda olika metoder vid addition med växling – ett tvåsiffrigt och ett ensiffrigt tal – Kunna använda uppställning vid additon med växling.s. 11-13 s. 8- 10
3. Addition med växling.– Kunna använda olika metoder vid addition med växling – ett tvåsiffrigt och ett ensiffrigt tal – Kunna använda uppställning vid additon med växling.s. 14-15s. 10-11
4. Subtrahera med ental och tiotal– Kunna använda olika metoder för att subtrahera tvåsiffriga tal. – Kunna använda uppställning vid subtraktion.s. 16-18s. 12-13
5. Subtraktion med växling– KUnna använda olika metoder vid subtraktion med växling – ett tvåsiffrigt och ett ensiffrigt tal. – Kunna använda uppställning vid subtraktion med växling.s. 19-21s. 14-15
6. Subtraktion med växling Kunna använda olika metoder vid subtraktion med växling – två tvåsiffriga tal.s- 22-23s. 16-17
7. KunskapsloggReflektera över och visa sin kunskap om addition och subtraktion inom talområdet 0-100. – Göra en självskattning av sin kunskap.s. 24s. 18- 20
8 Kluringar

s. 21-23

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där varje del får sin tid. 

Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya ideer kring hur man kan lösa olika problem. 

Förväntningar – 

Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion. 

Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem därefter övar eleven i par eller mindre grupp. 

Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt. 

Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.

Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *