Ämne: Matematik
Årskurs: Pluto
Ansvarig: Ingela och Maria
När: ht 24 – vt 25
Varför?
Inom ämnet matematik ska eleverna i förskoleklass ges möjlighet att utveckla sin matematiska förmåga att:
- pröva och utveckla idéer, lösa problem, och omsätta idéerna i handling.
- använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem.
Vad?
Problemlösnings- och metodförmågan
Eleverna får träna på att hitta flera olika sätt att lösa uppgiften och resonera kring valda strategier. Utforskande frågor som Hur kan vi ta reda på det? och Finns det fler sätt?används för att hjälpa eleverna att utveckla sin metakognition och problemlösningsförmåga
Eleverna använder sig av konkret material och bilder när hen tränar på att använda olika metoder för att lösa uppgifter.
Kommunikationsförmågan
Eleven uppmuntras att redogöra för hur hen har tänkt och att uttrycka sina kunskaper på olika sätt.
Eleverna använder olika uttrycksformer och kommunicerar sin kunskap genom att förklara muntligt, använda konkret material och bilder samt att rita och skriva när de arbetar i de olika momenten.
Begrepps- och resonemangsförmågan
Varje lektion har ett tydligt fokus på ett eller flera begrepp. Dessa utforskas genom att eleven prövar, samtalar och analyserar samt får begreppens innebörd förtydligande av läraren.
Eleven resonerar kring uppgifter, lösningar och metodval under varje lektion. De tränar på att förklara för andra samt lyssna på kamratens resonemang och idéer. Eleverna ges frågor som Hur vet vi det?, Kan du förklara? och Stämmer det?, vilket uppmanar till eget tänkande.
Hur?
Lektionerna består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska materialet.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Nedan beskrivs områden och mål för varje kapitel.
Kapitel 1 – Mönster | ||||
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Sortera och klassificera | – Att sortera efter olika egenskaper- Att förklara regeln för sorteringen- Att beskriva likheter och skillnader. | Sortera, gruppera, lika, likheter, regel, olika, skillnader | s.8 | s.6 |
2. Upptäcka mönster | – Att upptäcka mönster- Att förklara vad som upprepas i ett mönster. | Mönster, mönsterdel, regel, upprepning | s. 12 | s. 9 |
3. Skapa mönster | – Att skapa mönster.- Att fortsätta mönster. | Mönster, mönsterdel, regel, fortsätta mönster | s. 16 | s. 12 |
Kapitel 2 – Räkna antal 1 till 10 | ||||
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Räkna till 5 | – Att se och räkna antal föremål från 1 till 5. – Att koppla ihop antal föremål med motsvarande tal. | Räkna, antal, talen 1 till 5 | s.22 | s.18 |
2. Räkna till 10 | – Att se och räkna antal föremål från 1 till 10. – Att koppla ihop antal föremål med motsvarande tal. | Räkna, antal, mängd, talen 1 till 10 | s.26 | s.21 |
3. Jämföra antal | – Att jämföra olika antal föremál med varandra- Att beskriva och använda jämförelseord | Fler än, färre än, fler, flest, färre, färst, lika många | s.30 | s.24 |
4. Upptäcka talraden | – Att utforska och känna igen talraden 1 till 10. – Att se och förstå att talen har en bestämd ordning 1 till 10 | Talen 1 till 10, talrad, talens grannar | s.34 | s.27 |
Kapitel 3 – Läge och riktning | ||||
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Beskriva läge | – Att använda vanliga lägesord.- Att beskriva föremåls och personers läge. | Under, framför, i, över, bakom, före, mellan, på, efter | s.40 | s.32 |
2. Beskriva riktning | – Att använda vanliga riktningsord.- Att beskriva rörelse och riktning. | Framåt, bakåt, uppåt, nedåt | s.44 | s.35 |
3. Beskriva ordning | – Att använda ordningstal.- Att beskriva ordning. | Ordningstal, första, andra, tredje, fjärde, femte | s.48 | s.37 |
Kapitel 4 – Mäta och jämföra | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Längd och höjd | – Att jämföra längd och beskriva jämförelsen med ord. – Att jämföra höjd och beskriva jämförelsen med ord. | Längd, lång, längre, längst, kort, kortare, kortast, Höjd, hög. högre, högst, låg, lägre, lägst | s.54 | s.42 |
2. Mäta längd | – Att mäta längd med hjälp av saker. – Att mäta längd med olika kroppsdelar | Mäta längd, mätredskap, mäta med saker, mäta med kroppen | s.58 | s.45 |
3. Mäta massa | – Att jämföra massa och beskriva jämförelsen med ord. – Att mäta massa med enkla mätredskap | Väga, vikt, massa, tung, tyngre, tyngst, lätt, lättare, lättast | s.62 | s.48 |
4. Mäta volym | – Att jämföra volym och beskriva jämförelsen med ord. – Att mäta volym med enkla mätredskap. | Volym, rymmer, innehåller, mycket, mer, mest | s.66 | s.50 |
Kapitel 5 -Talen 0 till 5 | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Talkamrater 5 | – Att upptäcka att tal kan delas upp i olika delar. – Att beskriva talkamrater till talet 5 | Talkamrater, dela upp tal, talet 5 | s.72 | s.56 |
2. Talkamrater 3 och 4 | – Att beskriva talkamrater till talen 3 och 4. – Att använda talcirklar för att beskriva helhet och delar. | Talkamrater, talet 3, talet 4, talcirklar, helhet, del | s.76 | s.60 |
3. Jämföra antal | – Att jämföra olika antal föremål. – Att beskriva och använda jämförelseord. – Att beskriva hur många fler/färre det är. | Fler än, färre än, lika många, flest, färst | s.80 | s.63 |
Kapitel 6 – Geometriska former | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Upptäcka former | – Att beskriva vanliga geometriska former. – Att jämföra och beskriva former utifrån antal hörn. | Form, figur, hörn, sida, rund | s.86 | s.68 |
2. Jämföra och sortera former | – Att jämföra och sortera former utifrån olika egenskaper. – Att beskriva hur former har sorterats – Att namnge vanliga geometriska former. | Sortera, form, hörn, sida, hörn, cirkel, triangel, kvadrat, rektangel, månghörning | s.90 | s.71 |
3. Former och mönster | – Att upptäcka mönster med geometriska former. – Att förklara vad som upprepas i ett mönster. – Att skapa egna mönster med olika former. | Mönster, mönsterdel, regel, cirkel, triangel, kvadrat, rektangel | s.94 | s.74 |
Kapitel 7 – Talen 6 till 10 | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Talkamrater 10 | – Att beskriva talkamrater till talet 10. – Att använda talcirklar för att beskriva helhet och delar. | Talkamrater, talet 10, talcirklar, helhet, del | s.100 | s.80 |
2. Talkamrater 6 och 7 | – Att beskriva talkamrater till talen 6 och 7. – Att använda talcirklar för att beskriva helhet och delar. | Talkamrater, talet 6, talet 7, talcirklar, helhet, del | s.104 | s.83 |
3. Talkamrater 8 och 9 | – Att beskriva talkamrater till talen 8 och 9. – Att använda talcirklar för att beskriva helhet och delar | Talkamrater, talet 8, talet 9, talcirklar, helhet, del | s.108 | s.86 |
Kapitel 8 – Räkna antal 1 till 20 | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. Räkna till 15 | – Att se och räkna antal föremål från 1 till 15. – Att koppla ihop antal föremål med motsvarande tal | Talen 1 till 15, räkna, antal, tal, mängd, | s.114 | s.92 |
2. Räkna till 20 | – Att se och räkna antal föremål från 1 till 20. – Att koppla ihop antal föremål med motsvarande tal. | Talen 1 till 20, räkna, antal, tal, ental, tiotal | s.118 | s.95 |
3. Talraden och tallinjen | – Att utforska talraden 1 till 20.- Att se och förstå att talen har en bestämd ordning. – Att avläsa och placera tal på en tallinje. | Talen 1 till 20, talrad, tallinje, talens grannar | s.122 | s.98 |
Kapitel 9 – Tid | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Begrepp | Lärobok | Övningsbok |
1. År, månader och veckodagar | – Att känna igen årstiderna och månaderna, vad de heter och i vilken ordning de kommer. – Att känna igen veckodagarna, vad de heter och i vilken ordning de kommer. | Tid, kalender, datum, år, årshjul, Veckodagar. måndag till söndagÅrstider: vinter, vår, sommar, höstMånader: januari till december | s. 128 | s.104 |
2. Klockan | – Att känna igen timvisare och minutvisare. – Att läsa av hela timmar på analoga klockor. – Att resonera om vad vi gör vid olika tidpunkter. | Tid, klocka, timme, timvisare, minut, minutvisare | s.132 | s.107 |
3. Tidsordning | – Att ordna olika händelser och aktiviteter i tidsordning. – Att använda olika begrepp för att beskriva tidsordning. – Att läsa av hela timmar på analoga klockor. | Tidsordning, tid, klocka, före, efter, sedan, först, sist, timme, timvisare, minut, minutvisare | s.136 | s.110 |
Kapitel 10 – Hälften och dubbelt | ||||
---|---|---|---|---|
Lektioner | Mål | Lärobok | Övningsbok | |
1. Dela i halvor | – Att dela i lika stora delar.- Att beskriva halvor.- Att beskriva del av helhet. | Dela lika, lika stora delar, halv, halvor, hel, helhet, del av helhet | s.142 | s.116 |
2. Hälften | – Att dela i lika stora grupper.- Att beskriva hälften så många.- Att beskriva del av antal. | Hälften, halv, lika stora grupper, dela lika, helhet, del av antal, hälften så många, lika många | s.146 | s.119 |
3. Dubbelt | – Att dubblera.- Att beskriva dubbelt så många. | Dubbelt, dubblera, dubbelt så många, 2 gånger så många | s.150 | s.122 |
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment, där varje moment får sin tid.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar – Vi förväntar oss att alla deltar och bidrar utifrån sina kunskaper.
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem, därefter övar eleven i par eller mindre grupper.
Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt.
Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.
Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text.