Ämne: Svenska – Språklust
Årskurs: Förskoleklass Pluto
Ansvarig: Maria och Ingela.
När: Läsåret 2024-2025
Varför?
När vi arbetar med de olika övningarna i språklust, ger vi dig möjligheten att utveckla din språkliga medvetenhet. Du bli bättre på att läsa och skriva. Du får ett bättre språk, ett bättre tal och en bättre självbild.
Vad?
Du kommer att få utveckla din språkliga medvetenhet genom:
Rim, ramsor och sånger
- Vad är ett rim och hur vet vi det?
- Vad rimmar?
- Vad rimmar inte?
Meningar och ord
- Vad är ett ord?
- Vad är en mening?
- Hur låter en färdig mening?
- Hur många ord är det i meningen du hör?
- Vad är sammansatta ord?
- Vad är långa och ett korta ord?
Stavelser (dela upp ord i mindre ljudbitar).
- hur många klappar (stavelser) hör du i ditt namn?
- hur många stavelser hör du i orden?
Ljud
- vad är ljud?
- vilket är första ljudet i ditt namn?
- Vilket ljud hör du först i orden?
- Vilka ord låter lika i början?
- Vilket ljud hör du i slutet av ordet?
- Hur många ljud hör du i ordet?
Språk och begrepp
- Vad är en årstid, hur många årstider är det och vad heter de?
- Hur många månader finns det?
- I vilken årstid och månad fyller du år?
- Hur många veckodagar finns det och vad heter de?
- Vad kallar vi de olika tiderna på en dag?
- Vad betyder klassificering? Vilka färger, frukter, blommor, djur, möbler, verktyg känner du till?
- Vad ska bort?
- Vilka rumsbegrepp finns det?
- Det var en gång… kan du fortsätta sagan?
- Kan du beskriva föremålet utifrån hur den känns?
- Vad kan du komma på som är… (mjuka, söta, gröna, hårda, vita kan rulla osv.)
- Kan du beskriva föremålet utifrån, färg, form, användningsområde, miljö osv).
- Vad är lika och olika? Störst eller minst?
- Vad är ett motsatsord?
- Vad är en analogi?
Hur?
Upplägg: våra språktillfällen följer ett återkommande mönster:
- vi lyssnar, vi härmar, vi övar tillsammans / enskilt eller vid stationer.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi arbetar med de olika övningarna mellan 10-20 minuter. Vi är alla olika så alla får tid att tänka och reflektera själva först innan vi delar våra tankarna med hela gruppen.
Möjligheter – Vi har olika förkunskaper och lär oss i olika takt. Vi kommer arbeta mycket tillsammans så du kan lära av och med de andra klasskompisarna.
Förväntningar – Vi förväntar oss att alla är delaktiga under våra samtal och genomgångar för att skapa ett fördjupat lärande för hela klassen. Allas tankar är viktiga och behövs för att vi ska utvecklas både enskilt och som grupp.
Rutiner – Vi lyssnar på instruktionerna. Vi använder oss av olika tankerutiner för att dela med oss av våra egna och kompisarna tankar och kunskaper. Vi använder oss av handuppräckning för att visa att vi vill dela med oss av våra tankar i klassrummet.
Interaktion – Vi arbetar alltid tillsammans i helklass eller i mindre grupper beroende på uppgift.
Miljö – Skapar ett klimat där alla känner att de kan få möjlighet att få arbetsro.
Språk – Vi använder ett varierat språk för att alla ska få möjlighet att hitta sin strategi inför de olika uppgifterna. Vi reflekterar kring vårt språk och lär oss ord/begrepp gemensamt. Vi försöker sätta in de ord/begrepp vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir mer tydligt.
Modellering – Jag som mentor kommer alltid att först berätta och visa vad vi ska göra. Ibland tar jag hjälp av kompisar som kan visa och förklara. Sedan kommer du att få prova själv eller tillsammans med dina klasskamrater.