Ämne: NO
Årskurs: Förskoleklass
Ansvarig: Ingela
När: 2024/2025
Varför?
Att känna till samt ha kunskaper om vår natur och allt levande i den är en förutsättning för att kunna vistas i denna miljö. Undervisningen i förskoleklass ska därför bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om vår natur genom att ge dem möjlighet att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser i vår natur.
Vad?
Genom undervisningen ska eleverna känna till och ha kunskap om vår natur och de djur och växter som lever där. De ska även känna till vilka årstider vi har samt vilken årstid vi befinner oss i. Dessutom ska de ha kännedom om vad som kännetecknar varje specifik årstidsförändring samt vad som händer i naturen när det blir höst, vinter, vår och sommar. Utöver det behöver eleverna känna till hur växter och djur anpassar sig till de olika årstiderna.
Hur?
Under året kommer vi att genomföra enkla fältstudier och observationer i vår närmiljö. Dessutom kommer vi att göra naturvetenskapliga undersökningar. Dokumentation av våra undersökningar kommer att ske med text, bild och andra uttrycksformer.
Vi följer året och dess företeelser genom att:
- Göra en tankekarta för att se vilka förkunskaper eleverna har om årstiden. Därefter tittar vi på ett program om årstiden för att se om vi fann några nya kunskaper som vi kunde lägga till i vår tankekarta.
- Undersöka några naturvetenskapliga företeelser som sker i naturen, till exempel äpplets resa från frö till äpple eller svampens resa från spor till svamp.
- Läsa fakta samt se på korta filmer om djur och natur.
- Göra samarbetsövningar för att uppmuntra att lära av varandras kunskaper.
- Dokumentera genom text och bild våra nya kunskaper.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Tid ges för att tänka och dela med sig av sina tankar.
Möjligheter – Eleverna ges möjlighet att diskutera och fundera. Vi tar tillvara på elevernas förkunskaper och intressen att utforska.
Förväntningar – Genom att skapa en undervisning där alla elevers tankar uppmuntras och lyfts, förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi använder rutinen think- pair- share för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – Vi samarbetar och lyssnar på varandra för att fördjupa oss i varandras tankar och kunskaper om ämnet.
Miljö – Vi skapar en tillåtande miljö där allas tankar är lika viktiga.
Språk – Läraren hjälper eleverna att sätta ord på sitt tänkande.
Modellering – Läraren tänker högt och ställer frågor efter pedagogiska program samt vid redovisningar.