Ämne: Idrott
Årskurs: Förskoleklass Pluto
Ansvarig: Maria
När: Läsåret 2024/2025 

Varför?

Målet med idrottslektionerna är att ge alla elever möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiv. Undervisningen ska även bidra till en förståelse för hur fysisk aktivitet kan påverka den egna hälsan och välbefinnande. 

Genom idrottslektioner kommer vi: 

  • Att lära känna varandra.
  • Att öva vår lek- och samarbetsförmåga samt utveckla vår rörelseglädje och motoriska förmåga.
  • Att ha roligt tillsammans.
  • Att öva oss att vistas i gymnastiksalen och omklädningsrummet.
  • Att lära oss mer om hur rörelse, kost och återhämtning får oss att må bra. 

Vad?
På idrottslektionerna kommer du få röra på dig i olika lekar och redskapsstationer. Du kommer få utveckla många olika förmågor och kunskaper. Vid varje tillfälle kommer du få öva på att sammarbeta samt lyssna på och följa instruktioner och lekregler. 

Begrepp du kommer möta och lära dig om:

  • Uppvärmning, nedvarvning, avkoppling, utvärdering, samarbete, instruktion, lekregler mfl. 
  • Namn på redskap som t ex plint, pallplint, bänk, matta, skumkil, bom, lianer, ribbstol, satsbräda, trampett mfl.  
  • Även matematiska begrepp som t ex antal, stor, liten, långt, kort, tjockt, smal, högt, lågt, långt kort. etc. 
  • Begrepp inom kost och välbefinnande: rörelse/motion, mat, näring, energi, kolhydrater, protein, vitaminer, tallriksmodellen, vila / återhämtning (ladda batteriet).

Hur?

I förskoleklass har vi idrott i våra mentorsgrupper röd och grön. Grupperna har en 50 min idrottslektion varannan vecka. Under läsåret deltar förskoleklassen också på skolans friluftsdagar.

Undervisningen som kan ske både inne och utomhus har alltid ett återkommande upplägg: 

  • Uppvärmning.
  • Huvudaktivitet.
  • Nedvarvning med utvärdering.
  • Avkoppling / återhämtning.

Eleverna kommer under lektionerna att bland annat ges möjlighet att utmana och utveckla sina kunskaper, olika förmågor, sin motorik och rörelseglädje genom:

  • Redskapsbanor och redskapsstationer.
  • Bollekar och bollövningar.  
  • Olika typer av stafetter, lekar, och samarbetsövningar. 
  • Genom samtal om kost kopplat till måltiderna vi äter under en dag och vad vi behöver få i oss för att må bra.
  • Genom samtal om välbefinnande kopplats till kost, rörelse och återhämtning. 
  • Ombyte: Under höstterminen har vi medvetet valt att inte lägga fokus på ombyte och dusch. Dels  för att vår lektionstid ligger idérikt anslutning till vår lunchtid och för att vi vill nyttja lektionstiden till att hinna röra på oss så mycket som möjligt. Under vårterminen kommer vi eventuellt att ta en del av lektionstiden till att byta om innan samt duscha efteråt som ett led i förberedelserna inför kommande läsår.  

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – Vi ger tid till rörelser och återhämtning. Vi ger tid till att öva och utveckla sina kunskaper och färdigheter. Vi ger tid till att tänka, samtala och reflektera.

Möjligheter – Eleven ges möjligheten att utveckla sina ämneskunskaper, sina motoriska färdigheter och tillit till sin egen förmåga. 

Förväntningar – Vi förväntar oss att alla deltar och samarbetar efter bästa förmåga, då det är nödvändigt och viktigt för att vi ska utvecklas både enskilt och som grupp. 

Rutiner – Alla känner igen sig i upplägget då lektionerna följer samma grundstruktur. De ger en ökad trygghet som leder till större delaktighet. 

Interaktion – Vi inleder alltid med en gemensam lektionsgenomgång. Vi leker, samarbetar och lär tillsammans och av varandra. Vi lyssnar på varandra och utvärderar tillsammans. 

Miljö – Vi skapar en miljö och ett klimat där vi anpassar innehållet så alla känner att de får möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar. 

Språk – Vi reflekterar kring vårt språk och lär oss ord/begrepp gemensamt. Vi använder ett varierat språk (vardagsspråk-skolspråk-ämnesspråk) för att ge alla förståelse och kunskap för olika de olika ämnesspecifika orden och begreppen. Vi försöker sätta in de ord/begrepp vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir än mer tydligt och förståligt. 

Modellering – Vi går alltid igenom det vi ska göra tillsammans för att skapa förståelse för de aktuella övningarna, lekarna och reglerna. En vuxen eller en elev visar alltid fysiskt hur en övning kan/ska genomföras för att skapa tydlighet. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *