LPP Bild – Monet åk 2
Ämne: Bild
Årskurs: 2
Ansvarig: Cecilia Högsveden East
När: ht 24
Varför?
“Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.”
Claude Monet är en känd konstnär som är älskad och omtyckt. Många elever känner till honom och har sett hans bilder, även om de inte vet hans namn.
Att arbeta utifrån en konstnär och använda hen som modell hjälper oss att förstå konstens djupare väsen. Här ser vi exempel på färgblandningar, olika motiv och hur vi kan väcka känslor och skapa kommunikation.
Vad kan vi lära oss av Monets sätt att använda färg och form för att uttrycka en känsla?
Vad?
Eleverna ska lära sig mer om konstnären Claude Monet som levde och verkade för ca 100 år sedan. Vi lär om oss om impressionismen (intryck) och vad denna konstinriktning innebär.
Vi lär oss att använda akrylfärger och att göra olika färgblandningar.
Vi utgår från elevernas tidigare kunskaper om grundfärger, komplementfärger mm och bygger vidare på dessa. Vi lär och använder oss praktiskt av olika begrepp och tekniker.
Hur?
Vi börjar med att se filmen ”Linnea i målarens trädgård” där eleverna får stifta bekantskap med den kände konstnären Claude Monet och hans trädgård. Detta sker i filmen genom ett barns perspektiv.
Vi tittar närmare på några planscher och bilder av näckrosor för att ge mer inspiration. Eleverna får välja en bild som de kan inspireras av och göra en skiss av denna med blyerts och färgpennor.
Denna bild får de sedan måla med akrylfärger. Vi använder oss av papperstallrikar som paletter och målar på väv från avlagde rullgardiner.
För att dokumentera elevernas process använder vi oss av fotografier som vi kan reflektera kring.
Kanske blir det en utställning i slutet av projektet?
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi låter alla få tid att tänka, reflektera och skapa.
Möjligheter – I processen visar vi på olika sätt att uttrycka sig och lära sig.
Förväntningar – Vi förväntar oss och tror på att alla kan lyckas.
Rutiner – Vi börjar med en genomgång, arbetar enskilt och avslutar med en samling.
Interaktion – Vi låter alla dela med sig av olika tankar och reflektioner.
Miljö – Vi ser till att alla känner sig trygga och kan ha en bra arbetsro. Vi tar hand om vårt material och vår miljö på ett respektfullt sätt.
Språk – Vi lär oss konstnärliga begrepp och använder dessa rent praktiskt.
Modellering – Vi utgår från en konstnär och lär oss genom denne. Vi delar med oss av olika tips och idéer. En elev likväl som läraren kan vara det goda exemplet.