Engelska – Champ (åk 3)

Ämne: Engelska

Årskurs: Saturnus (åk 3)
 Ansvarig: Cecilia Högsveden East
 När: ht 24- vt 25

Varför?

I vårt samhälle möter vi ofta det engelska språket i olika situationer. Något som gör det viktigt att lära sig engelska för att bli förstådd, men även att förstå det som händer runt omkring oss när. Kanske ser du en film som är på engelska och undrar vad de säger eller kanske går du på restaurang, eller spelar online där personerna inte talar svenska utan engelska. 


Vad?

I läromedlet Champ kommer du möta figurerna Charlie and Taylor som kommer hjälpa oss att ta oss an olika typer av texter eller situationer som vi ställs inför.
I varje kapitel kommer vi att samtala utifrån olika samtalsämnen. Vi kommer att läsa tillsammans och enskilt i vår workbook. Eleverna kommer att få lyssna till olika samtal och texter där de senare kommer att få besvara frågor.

Ni kommer: samtala, läsa, lyssna och skriva på engelska.

Hur?

Varje kapitel delas upp i 2 delar under två lektioner:
Del 1: Samtala utifrån samtalsbild eller den text som kapitlet har som start i Workbook. Översätta och diskutera innehållet. Gemensam talövning där eleverna får samtala på engelska. Enskilt arbete i workbook följt av repetitiva övningar av ord och fraser.

Del 2: Vi startar upp med hörförståelse där eleverna får lyssna på dialoger/texter och samtidigt besvara frågor. Därefter får de samtala med varandra utifrån texten. Nu är det dags att skriva olika typer av texter/dialoger/korsord etc för att öva skrivandet. I slutet för de fortsätta öva de repetitiva övningarna på bingel.se. 


CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Alla elever kommer ges möjlighet att fundera utifrån bilder och uppgifter då vi alltid ger eleven några minuter egentid innan vi börjar diskutera i par eller i grupp.

Möjligheter – Vi ser möjligheter i att kunna lära av varandra och dra nytta av dem som redan har börjat använda språket på olika sätt.

Förväntningar – Vi förväntar oss att alla gör sitt bästa under diskussioner och samtal i par/grupp/samlingar.

Rutiner – Vi använder oss av olika rutiner där alla blir delaktiga i samtalet. VT-rutiner som “Jag ser Jag tänker Jag undrar” och “Think pair share”.

Interaktion – Under varje lektion samtalar vi och möts i olika konstellationer.

Miljö – Vi använder vår miljö för att få en bra arbetsmiljö. Så att vi kan hjälpa varandra på ett positivt sätt då det ibland kan upplevas skrämmande att uttrycka sig på ett annat språk.

Språk – Vi använder vårt språk för att kunna kommunicera.

Modellering – Inför varje uppgift så visar läraren alltid uppgiften eller visar den så att alla har fått se hur övningen går till. Vi testar sedan tillsammans i storgrupp och därefter i par. 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *