LPP Svenska – Läsresan åk 3

Ämne: Svenska

Årskurs: Saturnus (åk 3)
 Ansvarig: Cecilia Högsveden East
 När: ht 24 – vt 25

Varför?

”Språket utvecklas i samspel med andra och det är också med hjälp av språket vi skapar vår identitet, förstår oss själva och andra, och har möjligheter att ingå i gemenskaper med andra.” (Lgr 22 kommentarmaterial i Sv)

Genom våra lektioner i svenska, tillsammans med läromedlet Läsresan, lär vi oss att använda vårt språk på olika sätt. Vi blir mer medvetna om hur vi kan använda vårt språk och får därmed tilltro till oss själva och hur vi kan uttrycka oss genom språket. 


Att utveckla ditt språk kommer ge dig möjligheter att lära dig ännu mer om vår värld. Du kommer inte bara bli bra inom ämnet svenska utan även inom alla ämnen då vi lär oss att reflektera och analysera alla typer av texter.

Vad?


Vi kommer tillsammans utveckla vår förmåga att formulera oss i tal och skrift. 
 Vi kommer tillsammans arbeta med:

– Ordförståelse – Läsförståelse – Grammatik
– Stavning


– Texttyper

Hur?

Genom “Läsresan” kommer vi att tillsammans möta olika typer av texter. För att skapa förståelse för texterna så kommer vi att gå igenom texten genom olika moment. Alla kapitel har samma struktur.

1. Ord att förstå: Vi går igenom 8 stycken ord ur texten. Här diskuterar vi ordens betydelse och försöker tillsammans sätta in orden i olika meningar. Vi samtalar om texten utifrån våra frågeställningar:
“Förutse” Vad tror du kommer att hända i den här texten? Varför?

“Sammanfatta” Vad handlar texten om
“Ställa frågor” Var det något i texten ni blev nyfikna på?
“Reda ut” Var det något i texten ni inte förstod?
“Dra slutsatser” Vad är författarens syfte med den här texten, tror ni?

2. Läsning: Vi lyssnar till texten tillsammans och reflekterar över strukturen i texten. Vi pratar om innehållet i texten och går igenom vad som tagits upp. I arbetsboken får sedan eleverna på egen hand fundera kring läsförståelsefrågor.

3. Lästräning: Nu får eleverna läsa texten i par eller på egen hand för att öva på läsningen. Vi går igenom orden “ord att stava” som eleverna nu kommer att få öva på idag och under de kommande dagarna. Orden ger oss även möjlighet till att samtala kring ordens struktur och uppbyggnad.

4. Grammatik: Vi övar grammatik på olika sätt.

5 och 6. Skriva: Vi övar på att skriva en liknande text som vi mött i Läseboken. Innan eleverna får skriva på egen hand modellerar vi den typ av text som vi ska skriva. Vi går igenom strukturen för texten och skriver en stödstruktur inför skrivandet. Därefter skriver vi en gemensam text innan eleverna på egen hand får skriva sin text.

7. Arbeta vidare: Vi genomför en diktamen utifrån “ord att stava”, vi gör olika uppgifter för att fördjupa oss i kapitlet genom ex: vi skriver listor, skriver finskrivning, bilder, konstruktioner.


CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger varandra tid att reflektera på egen hand över texterna som vi möter. Möjligheter – Vi skapar möjligheter till fördjupat lärande kring olika texttyper där vi

tillsammans utmanar oss själva att upptäcka olika strukturer.

Förväntningar – Vi förväntar oss att alla är delaktiga under våra samtal och genomgångar för att skapa ett fördjupat lärande för hela klassen. Då vi behöver allas tankar för att gå vidare.

Rutiner – Eleverna känner igen sig i upplägget då alla kapitel är uppbyggda på liknande sätt. Vi använder vt-rutiner för att skapa samtal och fördjupa förståelsen.

Interaktion – Vi startar alltid upp med en gemensam samling om lektionen för att därefter arbeta i par och mindre grupper för att lära oss tillsammans.

Miljö – Vi skapar möjlighet för alla att lyckas i klassrummet genom att försöka hitta en placering under samling, grupparbete och enskilt arbete så att eleverna mår bra.

Språk – Vi reflekterar kring vårt språk och lär oss ord gemensamt. Vi försöker sätta in de ord vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir mer tydligt.

Modellering – Vi går alltid igenom det vi ska göra för att skapa förståelse för uppgiften. Detta görs genom att, reflektera kring ordens betydelse, lära oss det grammatiska för att kunna stava enskilda ord.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *