Ämne: Teknik
Årskurs: Åk 3
Ansvarig: Cecilia Hulin
När: v.35-36

Varför?

I ämnet teknik handlar det om att förstå hur tekniska lösningar fungerar, samt att reflektera över deras betydelse för individen, samhället och miljön. Undervisningen syftar till att öka elevernas intresse och kunskaper om teknik, där de ges möjligheter att utveckla teknisk medvetenhet och relatera tekniska lösningar till frågor om hållbar utveckling. Vi ska ta reda på vad teknik är och vad det betyder för oss människor. Vi ska ta reda på hur tekniken har förändrats över tid. Vi kommer arbeta med teknik som är elevnära och som vi finner i skolan, ditt rum, köket och skolan .

Vad?

Under arbetsområdet behandlads följande punkter i det centrala innehållet:

Centralt innehåll i teknikämnet inkluderar:

  • Kunskap om tekniska system och föremål i vardagen, samt hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid.
  • Förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten, inklusive användning av olika material och metoder.

Fokus på säkerhet och konsekvenser av teknikval, liksom på att analysera och värdera tekniska lösningar med hänsyn till hållbarhet.

Begrepp

  • Livsviktigt – Konstruktion – tekniska system – hållbarhet- säkerhet – vardagliga föremål – härmar naturen – uppfinningar – hypotes.

Du ska kunna kort sammanfattat:

  • Hitta teknik i vår vardag
    Se hur teknik härmar naturen
    Känna till några uppfinningar och hur de har utvecklats över tid
    Använda några enkla ord och begrepp för tekniska lösningar

Hur?

Frågeställningar utifrån bilderna på s. 4-13.

  • Vilka tekniska system finns? Eleverna får lära sig om några föremål och tekniska system i deras vardag, hur de är anpassade för att möta människans behov samt hur dessa har förändrats över tid.
  • Vilken säkerhet kräver användningen av den teknik du ser på bilderna? : Undervisningen tar även upp säkerhet i användningen av teknik, inklusive aspekter av elektricitet och digitala tjänster.
  • Vilka arbetsmetoder behöver vi använda för att bygga? Eleverna ges möjlighet att genomföra undersökningar, utveckla egna konstruktioner, och dokumentera sina tekniska lösningar genom skisser och modeller

Du ska lära dig genom att:

  • Läsa texter och se filmer om teknik i vardagen och varför vi har teknik.
    Skriva och dokumentera det vi lär oss
    Diskutera teknik och tekniska lösningar
    Följa en beskrivning

Material : Boken om Teknik 1-3, kap 1 och 2.

Kap 1 Vad är teknik s. 4-13

  • Tekniken i mitt rum, – Vi limmar in bilden i vår stora Sugerbook där vi tillsammans letar efter teknik på bilden och skriver på sidan det vi hittar samt sorterar vilka som hör ihop.
  • Tekniken i köket – vi fortsätter på samma sätt.
  • Teknik på väg till skolan: Hur skulle man göra om tfn inte fanns osv. Leta efter fler sakar som är nödvändiga för dagens samhälle och trafik.
  • Tekniken i klassrummet – Vilken teknik finns i vårt klassrum, hur såg det ut förr i tiden tex svarta tavla, sen whiteboard och nu smartboard. Vad har mer förändrats?
  • Ser film Sortera teknik
  • Bygga med kikärter gjorde vi i åk 2 men då med Marshmallow.

Kap 2 Varför teknik? s.14-21.

  • Hur gör vi för att överleva? Jo, vi använder teknik.Livsviktigt med vatten, mat, kläder och tak över huvudet
  • Hur härmar vi tekniken?
  • Tekniken och konsten att göra bilder.
  • Vi skapar en naturväv några gör konstverk av sina händer
  • Ser filmer – Naturväv och vi tittar in i en Teknikverkstad

Bedömning

Vi kommer bedöma din förmåga att:

  • Dokumentera i form av enkla skisser och bilder.
    Känna till några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Delta i aktiviteter på lektioner.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vid frågeställningar i klassrumsarbete ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.

Möjligheter – Genom diskussioner, filmer och rutiner ges möjligheter till tänkande och förståelse.

Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.

Rutiner – Vi använder rutinen Think-pair-share för att synliggöra alla elevers tänkande.

Interaktion – Genom våra samtalsrutiner synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.

Miljö – Vi uppmärksammar skyltar och affischer runtomkring vårt samhälle. Vi tar med bilder till skolan, ser på debatter och informationsfilmer för att få en större förståelse. Vi använder oss av varandras erfarenheter för att bidra till mer kunskap. Vi tar reda på svar på de frågor som kommer upp.

Språk – Läraren sätter ord på elevernas tänkande.

Modellering – Läraren “tänker högt” och ställer frågor vid läsning eller efter en film. 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *