Ämne: SO
Årskurs: Neptunus (åk1)
Ansvarig: Frida Skoglund och Camilla Mauritzson När: HT24
Varför?
Att leva med familjen och möta andra människor i skolan och på fritiden är barnens vardag. Redan från tidig ålder behöver barn klara av att anpassa sig till olika miljöer.
Med utgångspunkt ur barnets egna perspektiv kan vi ge förståelse för den egna personen och andra runtomkring, samt hur relationen mellan barnet och andra påverkas av varandra. Genom att förstå sig själv och sin närmaste miljö kan eleven också få förståelse för andras levnadsvillkor, både i nutid och historiskt.
Vad?
Vem är du? Hur fungerar du tillsammans med andra? Hur ser din vardag och din familj ut? Vilka personer är viktiga för dig? Vad får mig att må bra?
Begreppslista:
familj
välmående
självbild
självförtroende
självkänsla
fritid
arbete
hem
Hur?
Genom varierat arbetssätt får vi erfarenheter om hur familjer och vardagar kan se olika ut. Vi läser, ser på film, lyssnar på berättelser och samtalar med varandra. Vi studerar fotografier och bilder. Vi dokumenterar vårt lärande i “Boken om mig”. Där får eleverna möjlighet till självreflektion och till att bearbeta och befästa det vi lärt oss om oss själva och andra.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att reflektera kring sin person och sin livssituation.
Möjligheter – Vi har en varierad undervisning som ger alla möjlighet att uttrycka sig på olika sätt.
Förväntningar – Vi har en hög förväntan på att alla vill och kan delta och vågar ta risker för att utvecklas.
Rutiner – Vi använder oss av trygga och kända rutiner för att alla ska känna igen sig och våga dela med sig av tankar och idéer.
Interaktion – Vi skapar möjlighet till interaktion både i grupp och i par.
Miljö – I vår klassrumsmiljö finns föremål som direkt visar på saker som ingår i vårt projekt.
Språk – Vi använder oss av språk och begrepp som är kopplat till vårt projekt. Modellering – Läraren är en förebild i att våga dela med sig av tankar och teorier.