Värdegrund:
I början av en termin är det särskilt viktigt att lägga tid på samtal och aktiviteter med fokus på värdegrund.
I klassrummet har vi pratat om vilka förväntningar vi har på varandra. Eleverna fick först samtala i par och sedan lyfte vi deras reflektioner i helgrupp. Tillsammans kom vi överens om och skrev ned vad som förväntas av oss och vad vi förväntar oss av andra. På klassråd har vi lyft hur vi tar hand om vår miljö, inomhus och utomhus. Vi har också förtydligat skolans ordningsregler och satt regler för vår klass.

På rasterna har eleverna fått leka gemensamma lekar och vi har även börjat med lekgrupper. I lekgrupperna får eleverna leka med förbestämda kompisar. Detta gör vi för att ge möjlighet till att lära känna fler av sina klasskompisar. Det är så lätt och enkelt att alltid välja dem man oftast leker med. Under veckan har man samma lekgrupp och turas om att bestämma. När en ny vecka kommer blandas lekgrupperna om.

Kunskaper:
När den andra skolveckan inleddes började vi med vårt ordinarie schema. Redan under första veckan var det många av eleverna som hade frågat efter vanliga lektioner. De var sugna på nya böcker och nyfikna på alla nya ämnen!

Svenska:
Vi har gjort det första kapitlet i vårt läromedel “Läsresan”. Vi läste en vers som handlade om en “viktig vecka”. Versen var på rim och vi övade på att läsa den tillsammans, i par och enskilt. Under arbetets gång har vi övat på att forma bokstäverna m,s,a och o. Vi har även tränat på att skriva klart meningar och att avsluta dem med punkt. Som en avslutande del av kapitlet fick eleverna själva hitta på och skriva en egen vers. Vi hjälptes först åt att hitta ord som rimmar och med hjälp av en modelltext kunde vi skriva versen. När vi gjort detta tillsammans fick alla skriva versen först en gång i sin övningsbok. Vi rättade sedan texten, då tittade vi på bokstävernas form, mellanrum mellan orden och punkt. 

När texten var rättad fick man för första gången skriva i den bok som vi valt att kalla “Samlade verk”. I den här boken kommer eleverna alltid att få renskriva sina texter efter att vi bearbetat dem. Det är en tjock bok som vi hoppas kommer räcka under flera skolår. När den är färdigskriven kommer den att vara samlad med deras finaste texter från åk 1 och framåt. Det kommer att vara så kul att se deras utveckling!

NO:
Redan den första skolveckan startade vi upp vårt första projekt i Neptunus, nämligen det om årstidsväxlingar. Hoppas att ni haft tid att läsa vår LPP som ligger både på vår lärplattform och här på hemsidan. Där beskriver vi syftet kring vårt projekt samt hur vi kommer att gå tillväga för att eleverna ska lära sig om hur naturen förändras under ett år. 

Klasserna hittade varsin naturruta som vi kommer att återvända till under året. När vi funnit vår plats satte vi oss ned i en ring och eleverna fick reflektera över och skriva ned sina tankar kring frågorna “Vad hör jag? Vad ser jag? och Vad känner jag?” Det blev en mysig stund i naturen där vi hörde vinden och prassel från löv, såg pinnar och paddor samt kände solen mot ansiktet och fukten i mossan. I Neptunus Röd upptäckte vi efter en stund resterna av vad vi tror är en älg. Spännande tyckte de flesta och några tyckte det var läskigt.

Vi har även varit på den välkända platsen “Raketen”. Där fick eleverna indelade i sina lekgrupper göra ett naturbingo. De fick leta efter konkreta saker som svamp, insekter och kottar, och även mer abstrakta hitta något som var runt eller började på bokstaven N. Insekter fanns det många av, men de var svåra att fånga på bild!

Tillbaka i klassrummet den här veckan såg vi en film som lärde oss mer om insekterna. Under tiden vi tittade fick eleverna i uppdrag att spana kring fem frågor: “Hur ser de ut? Var bor de? Vad äter de? Varför är de viktiga? Vad mer var spännande?”. Tillsammans skrev vi sen en faktatext som alla elever fick skriva av. Eftersom att vi fick lära oss så mycket spännande av filmen blev texten lång och vi kommer fortsätta med den nästa vecka.

Vi tackar för en fin första månad i skolan!
/Elever och pedagoger i Neptunus

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *