Välkommen till Saturnus åk 3 i Villan!

Uppstartsveckan lägger grunden för trygghet och goda strukturer

Nu har vi gått tre veckor på det nya läsåret och det känns fint att vara tillbaka!

Den första veckan är en intensiv tid med att träffa alla kompisar igen, komma in i goda strukturer, lära sig schemat, sätta regler och förhållningssätt mm.

Vi börjar alltid läsåret med att landa i vår nya grupp eller klassrum. För oss var det inte så mycket nytt när det gäller klasskompisar, men vi fick ett nytt hus, Villan, som ligger en bit från Mellangården. Varje år får åk 3 vara i detta hus. Det är en helt vanlig villa som nu används som klassrum. Innan Lemshaga var skola, bodde gårdens arbetare här. Barnen har bänkar, som förr i tiden. Med eget bänkpapper, vilket är mycket uppskattat.

Förhållningssätt och likabehandlingsplanen

Vid starten på varje termin informerar vi eleverna om Lemshagas “Likabehandlingsplan”. Det är ett dokument som beskriver hur en skola eller arbetsplats ska arbeta för att motverka diskriminering och främja lika behandling för alla, oavsett kön, etnicitet, religion, funktionshinder, sexuell läggning eller annan diskrimineringsgrund.

Planen innehåller konkreta åtgärder och mål för att skapa en inkluderande och trygg miljö där alla behandlas rättvist. Den goda strukturen innebär också att vi lärare bestämmer vissa saker som sittplatser i klassrummet och i matsalen, och vi går i brandled till matsalen. Vi delar in eleverna i grupper, vilket vi anser ger en god grund för att skapa nya relationer och skapa trygghet.

Fornborgen på Lemshaga

I vårt projekt “God hälsa och Lemshagas historia” går vi ut och upptäcker och undersöker Lemshagas historia. Vi vill skapa relation till vår historia och göra eleverna nyfikna och stolta över vår skola och närmiljö. På Lemshaga finns spår av olika tidsåldrar, allt från bronsåldersgravar till rester från rysshärjningarna på 1700-talet.

Under första skolveckan började vi med att svara på frågan ”Vad är Lemshaga?
Alla hade något att bidra med.

Vi lärde oss mer om fornborgar och tittade på kartan för att se var Lemshagas egen fornborg ligger.
Hur användes den? Det finns flera olika teorier.
När vi kom dit gjorde vi rutinen Jag ser, jag tänker/tror, jag undrar. Utifrån det vi såg tror vi att Lemshagas fornborg i första hand användes som utkiksplats. Genom den fantastiska utsikten skulle man lätt kunna upptäcka t ex fiendefartyg och varna omgivningen. Vi ser inte några spår av byggnader och där finns inga höga murar, därför tror vi inte att det var en permanent boplats eller befästning.
Men det enda som finns kvar är sten, vi vet ju inte om det fanns höga trämurar som nu har försvunnit…

När vi kom tillbaka till skolan reflekterade vi och skrev texter till vår historiebok.
Vi har fortsatt vårt utforskande genom att vandra på gamla Ingarövägen som går förbi Lemshaga, mot Södersved och till gamla brofästet. Där har det historiskt funnits en svängbro och en klaffbro, som sedan revs när den nya Ingaröbron invigdes 1992.

Vi har funderat och reflekterat kring en bros betydelse för en ö och möjligheterna till kommunikation. Tänk vad många som har flyttat ut till Ingarö för att bo där permanent efter att bron byggdes. Det gäller ju många av våra Lemshagafamiljer.

Vi kommer att bjuda in olika personer som kan berätta hur det var på Lemshaga i gamla tider. Det muntliga berättandet är en viktig källa till kunskap.

” Tre stränders vandring”

Under uppstartsveckan gjorde vi en vandringen från Björkviks brygga till Lilla Sand.
Vi gjorde olika samarbetsövningar, åt vår matsäck och njöt av den vackra naturen.

Äppelår i år

Vi har ett eget äppelträd utanför vårt skolhus. Eleverna har fått skiva äpplen för torkning och så har vi gjort en mumsig äppelpaj. Äpplena sprider doft i hela Villan.

Bedömningsstödet

Snart är det snart dags för utvecklingssamtal och vi förbereder oss genom att göra Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matte.

Simning – Södersved

 Vi vandrade till Södersved och provade elevernas simkunnighet. Alla elever gick i vattnet och vågade prova. Simkunnighet är något som är livsviktigt för alla elever. Så här står det i vår kursplan:

Åk 1-3 Centralt innehåll, LGR22,: Idrott och hälsa: ”Rörelser i vatten och vattenvana. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.” I Skolverkets kommentarmaterial till Lgr22 specificeras att elever i åk 1–3 ska få utveckla rörelser i vatten och vattenvana genom att leka i vatten och göra övningar där de tränar på att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. 

Vattenvana innebär att obehindrat kunna vara under vattnet och kunna hantera sin kropp i vattnet. Det innebär bland annat att: 
✓ Doppa hela huvudet under vattnet 
✓ Hoppa i vattnet från kant eller brygga 
✓ Kunna förflytta sig i vattnet och orientera sig i vattnet 
✓ Hålla balansen i vattnet 
✓ Flyta i mag- och ryggläge

 Målet är att eleven ska bli säker i vattnet.

Magläge – bröstsim. Mest effektivt är att ha ett liksidigt bentag med utåtvinkladevrister. Kan eleven trampa vatten är helhetsbedömningen att eleven kan simma och är godkänd. Eleven bör fortsätta att öva ett effektivt bröstsim. Med bröstsim kan du rädda dig själv och andra. 

Ryggläge – livräddningsryggsim. Simmas i ryggläge med bröstsimsbentag och liksidigt armtag. Det mest effektiva simsättet att använda när du ska livrädda en annan person.  Att lära sig hantera nödsituationer och livräddning tidigt förebygger drunkningsolyckor bland barn. Att hantera nödsituationer innebär att kunna: 

Lemshagaloppet

Under andra skolveckan sprang vi igång terminen.

Vädrets makter var med oss, sol och värme och 160 barn sprang för fullt runt Mellangården i ca 20 min, väl i mål fick alla äpplen och saft. Vid start stod en pedagog per klass och räknade antal varv klassen sprang tillsammans, som de ska slå nästa år, tex ca 162 varv lyckades en klass springa. Detta går i Lemshagas tecken för välmånde.

Hälsningar Elever och pedagoger i Saturnus

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *