Under höstterminen har vi fullt fokus på kroppen och knoppen i Tellus. Projektet integreras i flera ämnen och handlar om att lära oss hur vi kan må bra både psykiskt och fysiskt.

Att lära sig om välmående är viktigt eftersom det handlar om att ta hand om både kropp och sinne och på sätt kunna må bra. När vi förstår vad som får oss att må bra, som att äta rätt, sova tillräckligt, röra på oss och prata med någon när vi är ledsna, kan vi bättre hantera stress, vara mer fokuserad i skolan och ha mer energi till att göra roliga saker. Det hjälper oss också att vara snälla mot oss själva och andra, och att göra bra val som håller oss friska och glada både nu och i framtiden.

Projektets innehåll kopplas kursplanerna i flera ämnen:

Biologi: Lära om kroppens organ, puberteten, hälsa och sjukdomar.

Hem- och konsumentkunskap: Lära om matens betydelse för hälsan och vikten av hygien för att inte bli sjuk. Lära grunderna i bakning.

Bild: Kunna göra collage och använda bilder som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer. Träna på att använda olika redskap och tekniker.

Musik: Kunna analysera musik. Skapa musik utifrån olika frågeställningar. Lära om hur olika genrer uttrycker identitet och tillhörighet.  

Teknik: Ut­veckla förståelse för att teknik har betydelse för, och påverkar, människan. Använda tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse.

Svenska: Öva på att skriva faktatexter, delta i samtal och hålla muntlig presentation.

Bäst i test

Få saker får oss att må bättre än att ha roligt ihop. Läsåret startade på topp med temadagen Bäst i test. Att Lilla Aktuellt kom och gjorde ett reportage om oss gjorde förstås dagen extra speciell!

Det vi tänker minns vi

I projektet utgår vi från frågeställningar som uppmuntrar till tänkande:

  • Vad heter kroppens organ och hur fungerar de?
  • Vad händer under puberteten?
  • Hur vet jag att någon samtycker till det jag vill göra tillsammans?
  • Vilka faktorer påverkar hur vi mår?
  • Hur kan jag skapa organ i lera?
  • Hur kan jag uttrycka min identitet genom musik?
  • Hur kan jag presentera fakta skriftligt och muntligt?
  • Hur deltar jag i ett samtal på ett bra sätt?
  • Hur kan jag programmera ett spel om kroppens organ med hjälp av makey makey?

För att utveckla ett ämnesspråk och minnas det vi lär oss är det viktigt med varierande arbetsformer. Därför arbetar vi med temat på olika sätt i olika ämnen. Eleverna får möta stoffet i olika medier och bearbeta innehållet på olika sätt.


För att lära oss mer om kroppens organ läser vi faktatexter enskilt och tillsammans, ser filmserien Uppdrag kroppen på urplay.se, antecknar fakta och gör egna “kroppsdockor” med bilder och fakta om kroppens inre organ som får växa fram på klassrumsväggen under projektets gång. 

Efter att ha tränat på hur man skriver faktatext visar alla sina kunskaper genom att skriva egna faktatexter om kroppens organ och organsystem med egna anteckningar som stöd.

I samarbete med hem- och konsumentkunskapen gör vi mallar av snoppar och snippor som vi sedan bakar.

I bilden skapar vi tredimensionella organ i lera och i tekniken ska vi programmera ett dataspel om kroppens organ i makey makey.

För att lära oss mer om pubertet, relationer och samtycke ser vi serien Snacka om sex på urplay.se, gör ordlistor, antecknar fakta, gör värderingsövningar, undersöker olika mensskydd samt läser fakta och se filmklipp på NE.se. Vi lär oss också om hur man deltar i ett samtal på ett bra sätt.

I bilden gör vi självporträtt i form av collage som representerar oss själva och vår identitet. 

I musiken kommer vi i samband med att vi skapar egen musik, prata om olika genrer och hur de i sig uttrycker identitet och tillhörighet. Vi kommer också gå igenom musikens funktion i olika sammanhang och hur vi kan koppla det till identitet och känsloliv.

I delområdet Hälsa läser vi om folksjukdomar och smittsjukdomar. Vi lär oss också mer om hur vi förbereder och håller en bra muntlig presentation. Alla får välja en sjukdom att söka fakta om och håller sedan en presentation för klassen.

Vi  läser även om sömn, motion, stress, hygien, mat, alkohol, toka och narkotika. Vi resonerar sedan om hur vi kan hjälpa några påhittade personer att må bättre. 

Det är viktigt att varva skapande och interaktion med enskild faktabearbetning. Tellus har i princip alltid superbra studiero vid enskilt arbete:

Sammanfattningsvis har vi haft en rolig, fokuserad och lärorik start på läsåret och vi ser fram emot att fortsätta lära och utvecklas tillsammans!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *