När, under vilka veckor? 35-46

Ansvarig lärare: Andreas Backvall

.

Varför?

Välkommen till en värld av möjligheter!

Engelska är mycket mer än bara ett skolämne – det är en nyckel som öppnar dörrar till en global gemenskap. Genom engelskan får du chansen att utforska andra kulturer, förstå nya perspektiv och kommunicera med människor över hela världen. Tänk dig att kunna läsa dina favoritböcker på originalspråket, följa med i internationella nyheter eller till och med resa och känna dig som hemma i ett annat land.

I engelskundervisningen kommer vi att ge oss ut på en spännande resa tillsammans. Vi kommer att leka med språket, lösa utmaningar och upptäcka hur engelskan kan ge kraft åt dina drömmar. Oavsett om du vill bli författare, forskare, resenär eller något helt annat, så är engelskan ett av de verktyg som kommer att hjälpa dig på vägen.

Så låt oss ta det första steget på denna resa – lärandet är ditt pass till världen!

.

Vad?

Eleverna ska lära sig att förstå talad och skriftlig engelska. De ska lära sig att kommunicera med varandra och möta olika språkliga situationer från verkligheten.  Undervisningen utgår från skönlitterära texter och genomarbetas gemensamt och grundligt, med förförståelse, ordkunskap, läsförståelse och uppföljande textsamtal. Det viktiga är att skapa förståelse genom att lyssna, läsa, använda bildstöd och samtala. 

Vi använder läromedlet ”Learn English” från Majema. 

Vi börjar med Unit 1 “Far far away”

.

Hur?

Målet med undervisningen är att skapa en varierad struktur för att bibehålla intresset och lusten till lärandet. 

  1. Vi inleder alltid lektionerna med en ”warmer up” där talandet är i fokus. Det ska vara elevnära ämnen som berör eleverna. 
  2. Vi lyssnar på en gemensam text som sedan läses av eleverna på varierat sätt. Det kan vara genom ekoläsning, körläsning, parläsning, stafettläsning eller repeterad läsning. Denna text lyssnar vi på vid flera tillfällen. 

– Vi följer upp texten med läsförståelsefrågor. 

– Vi arbetar med ordförståelse på olika sätt.

– Vi tränar på hörförståelsen genom olika övningar. 

– Vi tittar på korta filmer om grundläggande grammatik och genomför uppgift eri workbook kopplat till filmen. 

– Vi genomför olika skrivuppgifter kopplade till temat för dagens lektion. 

Varje lektion avslutas med en exitticket kring det vi arbetat med under lektionen eller en tidigare lektion. 

När vi arbetat klart med kapitlet får eleverna en ”Unit check up!”, där de får visa vad de lärt sig och om det är något vi behöver träna extra på. 

Eleverna kommer att få läxa i form av glosor för att utveckla sitt ordförråd. Läxorna är kopplade till kapitlet vi arbetar med. 

Det finns en elevwebb där eleverna kan arbeta med text, glosor och andra uppgifter hemma vid behov. 

.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – vi ger tänkandet och kommunikation tid. Genom att vara tydlig i tidsupplägget för varje uppgift ger det ett lugn och ger eleverna möjlighet att veta hur mycket tid de kan lägga ner på uppgiften. 

Möjligheter – Vi skapar möjligheter för eleverna att lära av varandra. Genom förberedelser, rutiner och förutsägbarhet ökar det elevernas möjlighet att delta fullt ut. Genom ett varierat lektionsupplägg skapar vi möjlighet för alla att lära på olika sätt. 

För elever som behöver utmaning i ämnet finns det extra uppgifter ”Pick and choose!”. Varierade uppgifter som kan utföras enskilt, i par eller liten grupp. 

För elever som behöver stöd finns en elevwebb där eleverna kan förbereda sig hemma innan lektionen. Texterna och glosorna går att lyssna på, läsas och bearbetas innan. 

Förväntningar – Vi har höga förväntningar på deltagande och respekt för varandra. Vi tror på att alla kan men på olika lång tid och på olika sätt att lära. 

Rutiner – Undervisningen bygger på kooperativa övningar som eleverna lär sig att känna igen. Vi har samma upplägg varje lektion som skapar en förutsägbarhet för eleverna. Upplägget är samma men innehållet varierar. Lektionens struktur finns på whiteboardtavlan när eleverna kommer in i klassrummet. De elever som behöver det får ett eget schema att ha på bänken så de vet vad som förväntas av dem.

Interaktion – varje lektion handlar om kommunikation elev-elev, elev-lärare på olika sätt. Vi arbetar i olika konstellationer, par, grupp i olika storlekar. 

Miljö – Vi skapar en lugn miljö där språkandet och kommunikation är ledord. Eleverna ska veta vilket material de ska använda och när. 

Språk – Vi använder oss av en språkutvecklande undervisning där ”fritidsengelskan” och ”skolengelskan” får mötas. 

Modellering – Genom att vara en språklig förebild som lärare där jag visar att vi alla kan olika mycket och att vi lär tillsammans skapar vi en kultur där alla vågar delta.

Lycka till! =)

/Andreas

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *