Ansvarig/Ansvariga lärare:

Åsa Grath

När, under vilka veckor?

V. 35 och 36 – Uppstart: Svenska 

Vad?

Frågeställning och följdfrågor
  • Hur får man en läslig handstil? 
  • Hur formar man bokstäverna? 
  • Hur ska man hålla i pennan egentligen?
  • Hur sitter man på bästa sätt för att kunna skriva fint? 
Övergripande mål från LGR 22 – 2.2

Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt. Lärarna ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former. 

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga, […]
Förankring i kursplanens syfte (Lgr 22) 

Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla […] sitt skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. 

[…]

Undervisningen ska också bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och medier.

Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, […]

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi kommer att gå igenom hur vi formar våra bokstäver på bästa sätt. Hur man börjar och var man slutar. Vi kommer att träna, träna och träna på att skriva våra bokstäver ordentligt och på så sätt utveckla och förfina vår handstil. Att kunna skriva läsligt för hand är en demokratisk rättighet och en viktig egenskap att ha för att kunna göra sig hörd och förstådd i det samhälle vi lever och verkar i! 

Under detta mini-tema kommer du att ha genomgångar och se filmer men framför allt NÖTA, NÖTA, NÖTA pennfattning och handstil när vi lär oss att skriva fint för hand. 

Du kommer även att få pröva på att skriva skrivstil:) 

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

När temat är klart kommer du att få tid till att reflektera över hur: 

  • Vad har just jag lärt mig? 
  • Hur har jag utvecklats? 
  • Vilka är mina styrkor? 
  • Hur kan jag utvecklas vidare? Vad är nästa steg? 

Utvärdering

Utvärdering av projektet sker tillsammans med eleverna.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *