Ansvarig/Ansvariga lärare: 

Åsa Grath

När, under vilka veckor? 

Läsåret 2024/2025

Vad?

LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER 

Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi läser. Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. 

Övergripande mål från LGR 22 

Förankring i kursplanens syfte

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.  

Eleverna ska ges möjlighet att läsa, analysera och resonera om skönlitterära verk i olika genrer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av sakprosa. I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.

Centralt innehåll från kursplanen
  • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
  • Sammanfattning av texter.
  • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer(…)
  • Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
  • Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

Detta ska du kunna:

Du ska kunna använda de fem olika läsförståelsestrategierna när du läser olika typer av text: 

– att förutsäga (Spågumman) 

– att ställa frågor (Reportern) 

– att utreda oklarheter (Detektiven) 

– att sammanfatta (Cowboyen) 

– att se inre bilder (Konstnären)

– Nytt för i år: att göra referenser. Kunna koppla texten till egna erfarenheter, andra texter men även till omvärlden. Men även att kunna tolka och dra slutsatser utifrån ledtrådar i texten, egna erfarenheter och inre bilder. 

Du ska kunna berätta om innehållet i texten muntligt. Du ska kunna resonera om budskapet i texten och koppla det du läst till egna erfarenheter och åsikter. 

Hur?

Hur ska vi arbeta? Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Vi arbetar med detta genom lärarledda lektioner där vi läser och reflekterar kring boken “Bakom Masken” av författaren Kerstin Lundberg Hahn. Vi kommer under läsåret att  läsa några kapitel tillsammans ur boken och samtidigt använda oss av strategierna för att förstå och uppleva texten bättre. Du visar vad du lär/lärt dig genom att du aktivt deltar i textsamtal och visar att du förstår de skriftliga arbetsuppgifter (arbetsblad) du arbetar med. 

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
  • Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening
  • Vi arbetar Reggio Emiliainspirerat, därför lyssnar vi in och tar tillvara vars och ens unika sätt att lära. Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande
  • Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
  • Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att öka medvetenheten om och utveckla vår pedagogik
  • Vi vill vara en arena för mötet mellan forskning och praktik
  • Två frågor påverkar ständigt våra ställningstaganden, vägval och arbetssätt; Vem utbildar vi, och till vilket samhälle

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *