Årskurs: 4, Jupiter
Ansvarig: Emma Bore Nordmark
När: V.35-41
Varför?
”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.” Ur Lgr22
Vi möter engelska överallt. För att utveckla vårt språk behöver eleverna få en strukturerad språkundervisning, en språkutvecklande undervisning. Undervisningen i engelska ska upplevas både användbar och utmanande. Genom undervisningen vill vi fånga elevernas intresse och ta tillvara deras egna erfarenheter av språket, samtidigt som vi ger dem verktyg att förstå och utveckla ett fungerande språk i alla dess former.
Kommunikation är ledordet när det gäller språk. Målet är att kunna kommunicera med andra både i tal och skrift. Det är viktigt att undervisningen ökar det språkliga självförtroendet och gör att eleverna vågar prata och på så sätt lära sig mer.
Vad?
Eleverna ska lära sig att förstå talad och skriftlig engelska. De ska lära sig att kommunicera med varandra och möta olika språkliga situationer från verkligheten. Undervisningen utgår från skönlitterära texter och genomarbetas gemensamt och grundligt, med förförståelse, ordkunskap, läsförståelse och uppföljande textsamtal. Det viktiga är att skapa förståelse genom att lyssna, läsa, använda bildstöd och samtala.
Vi använder läromedlet ”Learn English” från Majema.
Vi börjar med Unit 1 School spirit
Hur?
Målet med undervisningen är att skapa en varierad struktur för att bibehålla intresset och lusten till lärandet.
Vi inleder alltid lektionerna med en ”warmer up” där talandet är i fokus. Det ska vara elevnära ämnen som berör eleverna.
Vi lyssnar på en gemensam text som sedan läses av eleverna på varierande sätt. Det kan vara genom ekoläsning, körläsning, parläsning, stafettläsning eller repeterad läsning. Denna text lyssnar vi på vid flera tillfällen.
Vi följer upp texten med läsförståelsefrågor.
Vi arbetar med ordförståelse på olika sätt.
Vi tränar på hörförståelsen genom olika övningar.
Vi tittar på korta filmer om grundläggande grammatik och genomför uppgifter i workbook kopplat till filmen.
Vi genomför olika skrivuppgifter kopplade till temat för dagens lektion.
Varje lektion avslutas med en exit ticket kring det vi arbetat med under lektionen eller en tidigare lektion.
När vi arbetat klart med kapitlet får eleverna en ”Unit check up!”, där de får visa vad de har lärt sig och om det är något vi behöver träna extra på.
Eleverna kommer att få läxa i form av glosor för att utveckla sitt ordförråd. De kommer även att få en hemuppgift som handlar om ordförståelse. Läxorna är kopplade till kapitlet vi arbetar med.
Det finns en elevwebb där eleverna kan arbeta med text, glosor och andra uppgifter hemma vid behov.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum.
Tid – vi ger tänkandet och kommunikationen tid. Genom att vara tydlig i tidsupplägget för varje uppgift ger det ett lugn och ger eleverna möjlighet att veta hur mycket tid de kan lägga ner på uppgiften.
Möjligheter – Vi skapar möjligheter för eleverna att lära av varandra. Genom förberedelser, rutiner och förutsägbarhet ökar det elevernas möjlighet att delta fullt ut. Genom ett varierat lektionsupplägg skapar vi möjlighet för alla att lära på olika sätt.
För elever som behöver utmaning i ämnet finns det extra uppgifter ”Pick and choose!”. Varierade uppgifter som kan utföras enskilt, i par eller liten grupp.
För elever som behöver stöd finns en elevwebb där eleverna kan förbereda sig hemma innan lektionen. Texterna och glosorna går att lyssna på, läsas och bearbetas innan.
Förväntningar – Vi har höga förväntningar på deltagande och respekt för varandra. Vi tror på att alla kan men på olika lång tid och på olika sätt att lära.
Rutiner – Undervisningen bygger på kooperativa övningar som eleverna lär sig att känna igen. Vi har samma upplägg varje lektion som skapar en förutsägbarhet för eleverna. Upplägget är samma men innehållet varierar. Lektionens struktur finns på whiteboardtavlan när eleverna kommer in i klassrummet. De elever som behöver det får ett eget schema att ha på bänken så de vet vad som förväntas av dem.
Interaktion – varje lektion handlar om kommunikation elev-elev, elev-lärare på olika sätt. Vi arbetar i olika konstellationer, par, grupp i olika storlekar.
Miljö – Vi skapar en lugn miljö där språkandet och kommunikation är ledord. Eleverna ska veta vilket material de ska använda och när.
Språk – Vi använder oss av en språkutvecklande undervisning där ”fritidsengelskan” och ”skolengelskan” får mötas.
Modellering – Genom att vara en språklig förebild som lärare där jag visar att vi alla kan olika mycket och att vi lär tillsammans skapar vi en kultur där alla vågar delta.