Ämne: Geografi

Årskurs: Merkurius

Ansvarig: Fredrik Pettersson

När: v.35-v.40

Varför?

Vi har studerat fenomen som gör länder fattiga. Nu är det dags att se vad som gör länder rika. Vi stannar dock inte där för vi vill se vad människor gör när länder blir rika. Människorna bakom företagen visar vägen till världens största företag och här söker vi fler orsaker till USAs rikedom.

Vad?

Material

Keynote/presentationen från lektionerna kommer publiceras v.38

Länkar til respektive del ser ni nedan.

Centrala förmågor & frågeställningar till Geografiprovet (v.40)

=> Vad skapar sårbarhet i rika länder och vilka konsekvenser får sårbarheten? (Se perspektiv)

=> Vilka samband finns det mellan klimat, vegetation och rika länder? (5 Klimatzoner, vegetation) Klimatzoner

=> Vad har varit avgörande naturtillgångar för att skapa rikedom ex kol, olja/gas? Energiråvaror

=> Hur hänger ett lands olika sektorer samman och hur kan dessa skapa rikedom? (BNP & Näringsliv)

Länk – Näringsliv

=> Hur kan handel påverka ett lands möjligheter till rikedom? (Protektionism & frihandel) Protektionism & frihandel + fair trade

=> Hur kan Multinationella företag & fair trade påverka ett lands ekonomi och människors levnadsförhållanden? (Perspektiv)

=> Vad är med och påverkar var företag placerar sina fabriker? (Lokaliseringsfaktorer) Länk – lokaliseringsfaktorer

=> Vad är migration & urbanisering och hur ser den ut i de mer utvecklade länderna? Migration & Urbanisering

=> Vilka blir vinnare & förlorare med migration & urbaniseringen (urbefolkning & arbetsvillkor i Usa)?

Till namngeografi & kartanalysprovet (v.43)

=> Analysera kartor för att se orsaker till sårbarhet och rikedom.

=> Analysera kartor för att kunna placera ex ett land med hjälp av längd & breddgrader.

=> Med hjälp av skala kunna uppskatta storlek på ex länder och resonera hur projektioner kan påverka trovärdigheten/tillförlitligheten.

=> Placera viktiga platser/områden – Namngeografi: Se kartorna i bilagan

Hur?

Vi startar med att se vad vi har med oss dels om fattigdom och sårbara platser men även kartkunskaper. Detta väver vi samman i kartanalyser. Hur vi går vidare sedan är delvis inspirerat av de idéer som eleverna kan komma med i uppstarten.

Mitt i stämmer vi av delar vi jobbat med för att se hur längt vi kommit och vad som kan utvecklar i analysen = “Mittifrågor”. Dessa jobbar vi med muntligen denna gång.

Mot slutet kommer vi debattera utifrån olika roller som vi tar från situationen vid migration/urbanisering till USA.

Vi avslutar med en analys/prov runt våra frågeställningar och några veckor senare ett namngeografiprov/kartboksanalysprov.

CoT

– Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – fokus på att paren ska ges möjlighet att tänka tillsammans och vi tar nästa steg och reflekterar i lite större team.

Möjligheter – Dels i team och sedan få visa det vi kommit fram till i en utställning.

Förväntningar – Vi vill öka aktiviteten i de diskussioner vi har.

Rutiner – Vi bygger en rutin för att hjälpa varandra mer i form av hjälpstrategier. Vi skapar också rutiner för hur vi bygger bepreppskartor.

Interaktion – Mycket jobb 2 & 2 för att analysera tillsammans,

Miljö – 

Språk – Språkligtfokus på dels begrepp för tänkande och gegeografiska begreppen.

Modellering – Fokus på analys i kartor med guidning av varandra och av pedagog.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *