Sparks

Ämne: engelska
Årskurs:
2

Ansvarig: Hanna Svedlund, Sara Sandström, Christina Långstedt
När: Läsåret 24/25

Varför?

I vårt samhälle möter vi ofta det engelska språket i olika situationer. Något som gör det viktigt att lära sig engelska för att bli förstådd, men även att förstå det som händer runt omkring oss när. Kanske ser du en film som är på engelska och undrar vad de säger eller kanske går du på restaurang, eller spelar online där personerna inte talar svenska utan engelska. 

Vad? 

Vi lär oss ord, begrepp och enkla fraser på engelska. I varje kapitel möts vi av ett nytt område där vi lär oss nya ord och begrepp och hur de kan användas i ett sammanhang.

Hur?

På ett lekfullt sätt lär vi oss grunderna i det engelska språket. Vi talar, samtalar och lyssnar. Vi sjunger, ser på filmer och gör ramsor. Vi spelar spel, leker leka och dramatiserar. 

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Alla elever kommer ges möjlighet att fundera utifrån bilder och uppgifter då vi alltid ger eleven några minuter egentid innan vi börjar diskutera i par eller i grupp.

Möjligheter – Vi ser möjligheter i att kunna lära av varandra och dra nytta av dem som redan har börjat använda språket på olika sätt.

Förväntningar – Vi förväntar oss att alla gör sitt bästa under diskussioner och samtal i par/grupp/samlingar.  

Rutiner – Vi använder oss av olika rutiner där alla blir delaktiga i samtalet. VT-rutiner som  “Jag ser Jag tänker Jag undrar” och “Think pair share”. 

Interaktion – Under varje lektion samtalar vi och möts i olika konstellationer. 

Miljö – Vi använder vår miljö för att få en bra arbetsmiljö. Vi hjälper varandra på ett positivt sätt då det ibland kan upplevas skrämmande att uttrycka sig på ett annat språk.

Språk – Vi använder vårt språk för att kunna utveckla våra kunskaper i ,ötet med ett nytt språk.Modellering – Inför varje uppgift så visar läraren alltid uppgiften eller visar den så att alla har fått se hur övningen går till. Vi testar sedan tillsammans i storgrupp och därefter i par.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *