Ämne: Textilslöjd

Årskurs: 4

Ansvarig:Åsa Gu

När:ht 24/vt25

Varför? Under årskurs fyra får du lära dig om den grundläggande textila verktyget symaskinen . Vad har du på och runt om dig som är sytt?

Du får äntligen prova att sy på en symaskin genom olika övningar eller steg. Vi lär oss tekniken.

Genom terminen får du använda din fantasti genom att tillverka en pärlplatta som vi har som mall för ett korsstygnsbroderi. Vi gör korsstygnsbroderiet på en Aidaväv som eleven syr ett pennskrin utav. Detta pennskrin kan du använda i skolan.

I Kursplanen för slöjd står det

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar förmågan att form­ge och framställa föremål genom att arbeta med olika material och hant­verks­tekniker.

I undervisningen ska eleverna även få möta äldre tiders hantverksföremål och slöjdtraditioner

Eleverna ska också ges förut­sätt­ningar att utveckla förmågan att välja och hantera material för att främja håll­bar utveckling.

undervisningen ska bidra till att eleverna ut­veck­lar ett miljömedvetet förhållningssätt.

Eleverna ska även ges möjligheter att utveckla kunskaper om arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med slöjd­arbete.

Vad?

  • Hur tillverkar du ett armband genom att väva?
  • hur syr man knapp och knapphål?
  • Hur fungerar en symaskin?
  • Hur trär du en symaskin?
  • Hur hanterar du en symaskin säkert?
  • Hur syr du raksöm och zickzack?
  • Hur spolar du undertråd?
  • Vad är skillnaden mellan vävda tyger och trikåtyger?
  • Hur dekorerar du ditt pennskrin så det blir personligt?
  • Hur följer du en beskrivning?
  • Hur värderar du din arbetsinsats?
  • Hur beskriver du din arbetsprocess?

Ord/begrepp vi kommer lära oss:Symaskinsord: Raksöm, zickzack, övertråd, undertråd, spola undertråd, pressarfot, pedal, handhjul. Korsstygnsbroderi: Broderitråd Broderinål, brodera, fästa tråden (göra slalomstygn)Aidaväv, rätsida, avigsida, dragkedja mm.

Hur? Vi börjar med att du får tillverka en pärlplatta som kommer fungera som mall till ditt korsstygnsbroderi på pennskrinet.

Vi lär oss symaskinerna. Vi gör gemensamma genomgångar på symaskinen, sen får några i taget prova sy, först i papper och sedan i tyg. Vi syr en liten stresslektsak, som en del i symaskinskörkortet, spolar undertråd och har även ett teoriprov där eleven skall ha alla rätt.

I slutet på terminen syr eleven ihop sitt korsstygnsbroderade pennskrin. De syr fast en dragkejda och vi använder återvinnet material till fodertyg.

När du är klar får du får skriva och berätta hur du gjort i en slöjdreflektion.

Högtidlig utdelning av symaskinskörkorten kommer också att ske i slutet av terminen när alla är klara.

Veckoplanering

Finns på annat ställe i Meitner

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – Ge tid för tänkande såväl individuell som i par och arbetsgrupper.

Möjligheter – Genom inspirationsexempel och tidigare elevers arbeten visas vad projektet kan ge för möjligheter.

Förväntningar – Med olika instruktioner och hjälpmedel uppmanas du att jobba så självständigt som möligt för dig.

Rutiner – Ge flera olika möjligheter att ta till sig instruktioner, filmer, text, gruppen och min modelering, samma struktur varje lektion. Think Pair share

Interaktion – samarbete genom arbetsgrupper i hur ni blir placerade.

Miljö – En klassrumsmiljö som inbjuder till samarbete genom arbetsgrupper.

Språk – Använda ett språk med både korrekta begrepp samt förenklat språk, visa samma sak på olika sätt.

Modellering – Lärare modellererar genom att väva, göra egen kudde och sy ett pennskrin samtidigt som eleverna gör det Genom att vara ett eller några steg före och visa i olika moment. Eleverna kan även modellera för varandra i klassrummet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *