Ämne: Slöjd

Årskurs: 9

Ansvarig: Åsa Gustafsson, Ayla Liss

När: ht/vt

Varför?

Genom designprojektet har du möjlighet att prova alla delar av det centrala innehållet. Du tar med dig slöjdkunskaper från tidigare år och utvecklar dessa. Du får själv bestämma vad du skal göra och driva din arbetsprocess så mycket självständigt som möjligt. Genom dokumentationen beskriver du hur du gjort och visar att du förstått din arbetsprocess och gjort medvetna val.

Syfte

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar förmågan att formge och framställa föremål genom att arbeta med olika material och hantverkstekniker. Eleverna ska i arbetet ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Genom undervisningen ska eleverna även ges förutsättningar att arbeta med färg, form och funktion för att skapa olika estetiska och kulturella uttryck.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer samt överväga olika lösningar och tillvägagångssätt i slöjdarbetet. På så sätt ska undervisningen väcka elevernas nyfikenhet och lust att undersöka och experimentera med olika material, hantverkstekniker och uttryck, samt att ta sig an uppgifter på ett kreativt sätt.I undervisningen ska eleverna få möte … nutida design för att inspireras i det egna skapandet. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att använda slöjdspecifika begrepp som beskriver arbetsprocesser, material, verktyg och hantverkstekniker.

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att reflektera över arbetsprocesser och resultat för att fördjupa sitt lärande. Genom reflektion både i arbetet och när det är slutfört kan eleverna utveckla medvetenhet om vad som kännetecknar kvalitet i utförande och resultat. Eleverna ska också ges förutsättningar att utveckla förmågan att välja och hantera material för att främja hållbar utveckling. Därigenom kan undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett miljömedvetet förhållningssätt. Eleverna ska även ges möjligheter att utveckla kunskaper om arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med slöjdarbete.

Vad?

  • Vad är design?
  • Vad får du inspiration ifrån?
  • Vad skulle du vilja fördjupa dig mer i inom slöjdområdet?
  • Vad skulle du vilja ha för något som du designat själv i ditt liv?
  • Finns det något du behöver som du inte kan/vill köpa?
  • Hur kan du göra ditt projekt unikt och ge det ett personligt uttryck?
  • Hur kan du använda flera slöjdtekniker i ditt designprojekt?
  • Hur kan du ta hänsyn till miljön i ditt projekt?
  • Av vad är materialet i ditt designprojekt tillverkat?
  • Hur kan du driva din process så självständigt som möjligt?
  • Hur beskriver du din process med ord och bilder?

Hur?

Du beskriver sin idé med ord, skiss, inspirationsbild och ritning. Du driver sin arbetsprocess själv så mycket som möjligt. Du berättar i din dokumentation om hur du har gjort med slöjdbegrepp och bilder.

Veckoplan (se i din dokumentation i Classroom, där finns även veckorna utskrivna)

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Ge tid för tänkande såväl individuell som i par och arbetsgrupper.

Möjligheter – Genom rutiner och gemensamt arbete ges möjligheter till tänkande och förståelse.

Förväntningar – Med olika instruktioner och hjälpmedel uppmanas du att jobba så självständigt som möligt för dig.

Rutiner – Ge flera olika möjligheter att ta till sig instruktioner, filmer, text, gruppen och min modelering, samma struktur varje lektion. Think Pair share

Interaktion – samarbete genom arbetsgrupper i hur ni blir placerade.

Miljö – En klassrumsmiljö som inbjuder till samarbete genom arbetsgrupper.

Språk – Använda ett språk med både korrekta begrepp samt förenklat språk, visa samma sak på olika sätt.

Modellering – Lärare modellerar och visar exempel på det eleven gör. Eleverna kan även modellera för varandra i klassrummet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *