Ansvarig/Ansvariga lärare:

Åsa Grath

När, under vilka veckor?

Vårterminen 2024 samt höstterminen 2025

Vad?

Frågeställning och följdfrågor

  • Vad är grammatik? 
  • Vad är det bra för? 
  • Vad är vokaler och konsonanter?
  • Hur gör man styckeindelning?
  • Hur och när använder man skiljetecken? 
  • När ska det vara e eller ä?
  • Vilka är stavningsreglerna för dubbelteckning, ng-ljudet, j-ljudet, tj-ljudet och sj-ljudet? 
  • Hur ska jag kunna hjälpa mig själv att upptäcka eventuella stavfel?  

Övergripande mål från LGR 22 – 2.2

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.

Förankring i kursplanens syfte 

Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier.

Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och medier.

Centralt innehåll från kursplanen

  • Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
  • Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser.
  • Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi kommer under terminens gång att gå igenom olika stavningsregler, en i taget, och därefter färdighetsträna genom olika uppgifter. Repetition är ju kunskapens moder och därför kommer vi att repetera våra regler och ständigt reflektera kring dessa när vi arbetar med vårt skrivande i olika sammanhang och ämnen. 

Vi kommer att arbeta i boken “Språklära”. 

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Bedömning sker kontinuerligt genom de uppgifter vi genomför i skolan och som knyter an till detta. 

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Alla elever har rätt till “sitt” språk. Att kunna förstå och bli förstådd. För att kunna utveckla sitt språk behöver man ha kunskap om och förståelse kring språkliga normer och språkets struktur. 

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

  • Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare
  • Vi arbetar Reggio Emiliainspirerat, därför lyssnar vi in och tar tillvara vars och ens unika sätt att lära. Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande
  • Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
  • Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att öka medvetenheten om och utveckla vår pedagogik
  • Två frågor påverkar ständigt våra ställningstaganden, vägval och arbetssätt; Vem utbildar vi, och till vilket samhälle. 

Utvärdering

Utvärdering av projektet sker tillsammans med eleverna.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *