So – Flodkultur/Högkultur
V.35-40
Varför?
Syftet med detta arbetsområde är att eleverna ska utveckla en förståelse för de tidiga flodkulturerna (Mesopotamien, Egypten, Indusdalen, Kina och Centralamerika) och deras betydelse för mänsklighetens utveckling. Genom att arbeta med historiska källor, grupparbeten och individuella uppgifter ska eleverna stärka sin förmåga att kritiskt granska historiska sammanhang, tolka information och förstå hur dessa civilisationer har påverkat den moderna världen.
Vad?
Centralt innehåll (enligt kursplanen i historia för åk 7-9):
- Historiska källor: Hur källmaterial från de tidiga flodkulturerna kan tolkas och vad de berättar om samhällsstrukturer, kultur, religion och teknik.
- Historiska begrepp: Civilisation, kultur, flodkultur, stat, hierarki, religion, teknik, skrift.
- Tidsperioder och förändringsprocesser: Förståelse för utvecklingen och sammanhanget av de första högkulturerna vid floderna Eufrat och Tigris, Nilen, Indus och Gula floden.
- Historiska perspektiv: Hur dessa kulturer har påverkat senare civilisationer och dagens samhälle.
Grupparbete v.36-38
Prov v.39
Hur?
Veckoplanering:
Vecka 35: Introduktion till flodkulturerna
Lektion 1: Introduktion till flodkulturerna. Översikt över de första högkulturerna och varför de uppstod kring floder. Diskutera begrepp som civilisation och kultur. Börja läsa och arbeta med frågorna i boken, kapitel “Vid de stora floderna”.
Lektion 2: Fördjupning i Mesopotamien: Utvecklingen av Sumer, Babylonien och Assyrien. Fokus på samhällsstrukturer, religion och teknik. Fortsätt läsa och arbeta med frågorna i boken, kapitel “Vid de stora floderna”.
Lektion 3: Fördjupning i Egypten: Nilens betydelse för den egyptiska civilisationen, faraonernas roll, pyramidbyggen och hieroglyfer. Fortsätt läsa och arbeta med frågorna i boken, kapitel “Vid de stora floderna”.
Vecka 36: Grupparbete påbörjas
Lektion 1: Introduktion till grupparbete. Indelning av elever i grupper, där varje grupp får en flodkultur (Mesopotamien, Egypten, Indusdalen, Kina, Centralamerika) att arbeta med. Genomgång av arbetsuppgiften och förväntningar. Genomgång av Indusdalen: Diskussion kring städer som Harappa och Mohenjo-Daro, urbanisering och handel.
Lektion 2: Genomgång av Kinas flodkulturer: Fokus på Gula flodens roll i Kinas utveckling, Shang- och Zhou-dynastierna, samt tidiga kinesiska skrifttecken.
Lektion 3: Genomgång av Centralamerika. Arbeta vidare med grupparbetet.
Vecka 37: Grupparbete fortsätter
Lektion 1: Självständigt grupparbete. Grupperna börjar samla in information om sina tilldelade flodkulturer. Fokus på samhällsstruktur, teknik, religion och kultur.
Lektion 2: Grupparbete. Grupperna arbetar vidare och börjar förbereda sina presentationer. Läraren går runt och stödjer grupperna samt ger feedback.
Lektion 3: Fortsatt grupparbete. Grupperna övar sina presentationer och gör eventuella justeringar.
Vecka 38: Grupparbete avslutas
Lektion 1: Fortsatt grupparbete. Grupperna övar sina presentationer och gör eventuella justeringar.
Lektion 2: Presentationer av grupparbeten. Varje grupp presenterar sin flodkultur i tvärgrupper och diskuterar dess påverkan på senare civilisationer och dagens samhälle.
Lektion 3: Sammanfattning av flodkulturerna. Fokus på likheter och skillnader mellan de olika kulturerna samt deras betydelse för historien.
Vecka 39: Repetition och förberedelse inför prov
Lektion 1: Litet prov om Högkulturer/Flodkulturer, huvudsak i Egyptien.
Lektion 2: Introduktion Antiken
Lektion 3:
Vecka 40: Provvecka
Lektion 1:
Lektion 2:
Lektion 3:
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Tid – Används för att hinna reflektera, anteckna och diskutera både enskilt och i grupp. Att ha god tid till att läsa igenom det aktuella materialet som vi utgår från.
Möjligheter – Genom att dela upp undervisningen i att läsa, skriva, kolla och diskutera så ges vi möjligheten att genom olika inlärningssätt nå kunskap.
Förväntningar – Tänker och utgår ifrån att alla gör sitt bästa utifrån de förutsättningar och aktiviteter vi genomför under lektionen. .
Rutiner – Uppstart, arbete, rätt material(Ipad, penna, sudd och papper) och avslut.
Interaktion – Detta synliggörs med hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på varandras inställning till ämnet.
Miljö – Vi skall ta tillvara på den klassrumsmiljö vi har genom att utgå från ergonomin; att ha en god stämning och ljudnivå i klassrummet.
Språk – Vi använder ett inbjudande och peppande språk för att lyfta varandras insatser ytterligare. Nolltolerans mot negativ inställning till varandra, uttala negativa ord både fritt och till andra.
Modellering – Genom ett aktivt deltagande av både elever och pedagog ges möjligheten till att lära sig mer om det aktuella ämnet.