Vår jord är ju faktiskt helt fantastisk. Tänk bara! 640 mil under oss finns jordens kärna som är 6 000 °C. Utanpå kärnan finns sen flera mil av olika lager, ända ut till jordskorpans yttersta skal. Där på jordytan traskar vi omkring. Där finns skog, berg, vatten och odlingsmark som vi använder för att bygga hus, tillverka möbler, odla mat, bygga bilar och göra el med mera. På jordens yta lever ju inte bara vi människor. Nej, jordytan är full av livsmiljöer där allt möjligt liv lever. Men en sak måste vi komma ihåg: för att vi ska kunna fortsätta leva på jorden måste vi förstå hur människan och det samhälle människan skapar hänger ihop med naturen och allt liv på jorden. Det är precis det här geografi handlar om. Om vi lär oss om geografi förstår vi världen vi lever i bättre, och då vet vi också bättre hur vi ska ta hand om jorden så att den fortsätter vara en fantastisk plats att leva på.
Vad?
Du kommer få lära dig om:
- Några av jordens endogena och exogena processer, till exempel vulkaner och is.
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
- Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.
- Utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap i Sverige, Europa och världen.
- Namn och läge på geografiska objekt i Världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer.
- Sammanfatta det viktigaste i texter.
- Skriva faktatext.
- Hålla presentation.
Hur?
- Läsa fakta och svara på frågor.
- Skriva fakta om länder.
- Arbeta med begrepp i nyckelscheman.
- Se Geografens testamente och arbeta med uppgifter kopplade till programmet.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Tid – Vid frågeställningar i klassrumsarbete ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom varierande arbetsformer ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Genom tankerutiner används för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – Genom par- och grupparbete synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Det pågående arbetet dokumenteras och skapar en miljö som synliggör tänkandet.
Språk – Läraren sätter ord på elevernas tänkande.
Modellering – Läraren “tänker högt” vid läsning av text och i klassrumsarbete.
Tilltänkt veckoplanering v35-43
V 35 Vad är geografi/kartkunskap GT del 1
V36 Kartkunskap/blindkartor GT del 2,3
V37 Kartkunskap GT del 4
V38 Vi fortsätter med kartkunskap, startar på kap 2 i boken Sverige, GT del 5
V39 Fortsätter på Kap 2 Sverige, GT del 6
V40 Gör klart Kap 2 Sverige, startar på Kap 2 Norden. GT del 7
V41 Vi fortsätter på Kap 2 Norden, GT del 8
V42 Vi fortsätter på Kap 2 Norden, GT del 9
V43 Karttest med kartbok, träna inför test, GT del 10
SvaraVidarebefordra |