Lokal pedagogisk planering

Ämne: Textilslöjd

Årskurs: 6

Ansvarig:Åsa Gustafsson

När:ht 24 vt25

Varför? Genom våra två stora projekt, stickning samt trycka och sy Ipadfodral får eleven både lära sig många olika delar av slöjden.

Dels genom stickningen, en traditionell teknik där de får lära sig om materialet stickat och vilka fördelar och nackdelar som finns med det samt lära sig slödsepecifika begrepp som tillhör denna teknik. Det ger en bättre färståelse när eleven skall inhandla och ta hand om sina stickade kläder.

I Ipadfodralet får eleven skissa och skapa sin egen symbol som de trycker. De får ge uttryck för sig själva och vara sina egna designers. De får besluta och göra val över färger,former och funktioner för att skapa olika uttryck. De föår prova egna lösnignar och prova och omprova.

De får även berätta om sina val i en reflektion vid projektets slut.

  • förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker,
  • förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet, och
  • förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.Varför är det viktigt att eleven lär sig det här? Hur kan du kommunicera det på ett sätt som lockar eleverna? Kan du hitta på en generativ fråga? Koppla till syftestexten i kursplanen men skriv med egna ord så att det blir begripligt för eleven.

Vad?

  • Hur stickar man?
  • Vad används stickning till?
  • Vad är en symbol?
  • Hur kan en symbol som står för dig se ut?
  • Hur ska ditt ipadfodral se ut så det passar dig?
  • Vilka funktioner ska ditt ipadfodral ha?
  • Hur gör man textiltryck med schablonteknik?
  • Hur läser man instruktioner och mönster?
  • Hur skriver du en idébeskrivning och slutreflektion?
  • Varför finns det så många olika material i kläder och vad används de till?
  • Vad är konstfiber?
  • Vilka fördelar/nackdelar finns det med skoluniform?

Hur? Vi kommer att testa på tekniken stickning genom att sticka en provlapp. Alla kommer sen att ha möjlighet att sticka mössor i olika svårighetsgrad.

Eleverna får skapa en unik symbol som står för dem själva. Vi ser på ett bildspel om vad symboler är som inspiration.

Eleven designar sedan hur hens ipadfodral ska se ut. Vi kommer gemensamt gå igenom hur textiltryck med schablon går till.

Det finns beskrivningar ni får läsa och följa. Handledning och genomgångar för de olika momenten kommer förstås också att ske under arbetets gång.

Eleven startar projektet med att formulera sin idé i en idébeskrivning.

Efter avslutat arbete utvärderar och analyserar eleven sitt arbete i en slutreflektion.

Veckoplanering

finns på annat ställe i Meitner

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – Ge tid för tänkande såväl individuell som i par och arbetsgrupper.

Möjligheter – Genom inspirationsexempel och tidigare elevers arbeten visas vad projektet kan ge för möjligheter.

Förväntningar – Med olika instruktioner och hjälpmedel uppmanas du att jobba så självständigt som möligt för dig.

Rutiner – Ge flera olika möjligheter att ta till sig instruktioner, filmer, text, gruppen och min modelering, samma struktur varje lektion. Think Pair share

Interaktion – samarbete genom arbetsgrupper i hur ni blir placerade.

Miljö – En klassrumsmiljö som inbjuder till samarbete genom arbetsgrupper.

Språk – Använda ett språk med både korrekta begrepp samt förenklat språk, visa samma sak på olika sätt.

Modellering – Lärare modellererar genom att sticka, göra tryck och sy Ipadfodral samtidigt. Genom att vara ett eller några steg före och visa i olika moment. Eleverna kan även modellera för varandra i klassrummet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *