Ämne: Svenska
Årskurs: 9
Ansvarig: Maria Sundberg
När: v 35-43
Varför?
Alla ställs någon gång i livet inför utmaningen att hålla ett tal. Nu får de träna på att skriva och framföra ett tal. Vi utgår från en av Sveriges radios största program som lockar miljonpublik varje gång.
Vad?
Hur kan jag hålla ett tal som fångar andra människor?
- Hur bygger jag upp ett tal/sommarprat?
- Vilka olika strukturer kan jag använda mig av i ett tal/sommarprat?
- Vad är retorik?
- Vad är metaforer och hur kan de användas?
- Vad är en recension?
- Hur skriver man en recension?
- Hur kan jag bearbeta mina texter för att bli lättare att förstå?
- På vilket sätt kan jag hjälpa mina kompisar att få bättre texter och hur kan de hjälpa mig?
Hur?
Analysera tidigare sommarprat, gruppdiskussioner, lärarledda lektioner, övningar, läxor.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar kopplat till texten ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom rutiner och gemensamt arbete med olika sommarprat ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Tid – Vid frågeställningar kopplat till texten ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom rutiner och gemensamt arbete med olika sommarprat ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – –Vi tar hjälp av de rutiner som CoT/VT skapat för att skapa möjligheter för alla elever i klassrummet att utveckla stit tänkande och bygga sina kunskaper.
Interaktion – Allas arbete, tänkande och kunskaper är viktiga att ta del av. Vi jobbar i grupper, helklass och enskilt för att få fram olika sätt att tänka.
Miljö – Vi strävar efter att bygga en god miljö där alla känner att man får bästa möjligheterna till lärande. Allas deltagande och tänkande är viktigt.Språk – Vi pratar om olika sätt att använda språket på. Vilket sätt gynnar mig att få fram sommarpratet och det jag vill säga. Vi arbetar också med retorik, hur man kan använda gester och mimik.