Matematik
Ämne: Taluppfattning
Årskurs: 8
Ansvarig: Frida
När: 35-40
Varför?
Att lära sig taluppfattning, bråkräkning och potenser är otroligt viktigt eftersom det hjälper dig att förstå hur siffror och matematik fungerar i verkligheten. Tänk på hur du använder matte varje dag: när du delar en pizza, räknar ut hur mycket något kostar på rea eller när du ser hur snabbt något växer eller förändras över tid. Genom att lära dig dessa grundläggande saker kan du bli bättre på att lösa problem, fatta smarta beslut och förstå hur världen runt dig fungerar. Taluppfattningen är dessutom grunden för alla kommande avsnitt – lägg lite kärlek här, detta kommer du tjäna på i framtiden.
Vad?
Begrepp: Bråkform, blandad form, decimalform, förlängning, förkortning, enklaste form, minsta gemensamma nämnare (MGN), potens, bas, exponent, tiopotens, grundpotensform.
I matematikundervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla följande förmågor:
- Förstå och använda matematiska begrepp – lära sig vad olika saker inom matematik betyder och hur de hänger ihop, som till exempel hur bråk och procent fungerar tillsammans.
- Välja rätt metod för beräkningar – kunna använda rätt sätt att räkna och lösa uppgifter, som att veta när man ska använda addition eller multiplikation.
- Lösa problem med matematik – kunna tänka ut och lösa problem med hjälp av matematik, och också kunna bedöma om deras sätt att lösa problemet var bra eller om det finns ett bättre sätt.
- Delta i matematiska resonemang – kunna förklara sina tankar och följa andras tankegångar när man diskuterar lösningar och strategier.
- Använda matematik för att kommunicera – kunna prata om och förklara frågor, beräkningar och resultat med hjälp av matematikens språk och verktyg, både muntligt och skriftligt.
Hur?
Vår matematikundervisning utgår ifrån ett problemlösande förhållningssätt med fokus på matematikförståelse och samarbete. Kreativa och aktiva inslag i kombination med gemensamma problemställningar som exemplifieras är lika viktiga inslag i undervisningen som den individuella träningen. Färdighetsträning finns på tre olika nivåer med möjlighet till extrauppgifter och repetitions- eller fördjupningsmateriel för de som behöver. Till detta använder vi läromedlet Matematik Y från serien Matematik xyz.
Genom aktivt deltagande i diskussioner och väl utnyttjande av lektionstid kommer du kunna visa upp för mig vilken nivå du kommit till i de olika förmågorna. Du kommer även få möjlighet att göra två avstämningar för att visa vad du förstått.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Tid för tänkande avsetts under alla lektioner genom bl a starters, olika par- och gruppuppgifter samt egen färdighetsträning.
Möjligheter – Alla ges möjlighet att jobba efter sina förutsättningar då vi tittar på exempel/starters på olika nivåer samt att det finns olika nivåer att jobba på i den egna färdighetsträningen.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi använder oss av olika rutiner under lektionerna bl a Think – pair – share.
Interaktion – Diskussioner i par och helklass är en viktig nyckel i matematiklärandet genom att möjliggöra för eleverna att ta del av varandras tänkande.