Ämne: Teknik
Årskurs: Åk 3
Ansvarig: Cecilia Hulin
När: v.40-46
Varför?
Undervisningen för i årskurs 1-3 i teknik ska bidra till att eleverna får kunskaper om teknik och utvecklar ett intresse för teknik. Eleverna ska också själva kunna ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förutsättningar att utveckla både digital kompetens och ett synsätt som främjar entreprenörskap.
Undervisningen ska här ge eleverna en grundläggande förståelse för hur enkla maskiner fungerar och hur de används för att underlätta arbete. Eleverna ska också utveckla sin förmåga att analysera tekniska lösningar i vardagen och förstå hur dessa bygger på enkla maskiner. I teknik temat – Enkla maskiner – kommer du få lära dig mer om fem enkla maskiner: hävstången, hjulet, skruven, lutande planet och kilen.
Vad?
Du kommer att lära dig Identifiera och namnge de fem enkla maskinerna, – kilen, skruven, hjulet, hävstången och lutande planet. Att förstå och förklara hur enkla maskiner fungerar är grundläggande för att förstå hur de underlättar och först nyttan för oss i vardagen samt några redskap eller verktyg som bygger på dessa maskiner.
Du ska få reflektera över teknikerns roll i historien och hur det utvecklats.
Det finns många frågeställningar och begrepp du ska får lära dig använda som handlar om de enkla maskinerna. Att få dokumentera, konstruera, skissa och bygga enkla maskiner, gör du genom att tillverka en modell av de enkla maskinerna och utföra enkla experiment
Frågeställningar
Lutande planet
- Hur fungerar en lutande plan och varför krävs det mindre kraft för att lyfta ett föremål med hjälp av en ramp?
Var i din vardag kan du hitta lutande plan?
Kan du tänka dig en situation där en lutande plan gör det lättare att flytta något tungt?
Hävstång
- Hur fungerar en hävstång och hur kan den användas för att lyfta tunga föremål?Vilka föremål i din vardag fungerar som hävstänger?
Hur kan du förändra var du placerar tyngdpunkten eller stödpunkten på en hävstång för att göra lyftet lättare?
Skruv
- Hur fungerar en skruv och varför är det ett exempel på en enkel maskin?
Är en skruv effektiv för att hålla ihop föremål, och varför händer om du inte använder en skruv på rätt sätt?
Var i din vardag använder du eller ser du skruvar?
Kil
- Hur fungerar en kil och hur kan den användas för att dela eller hålla ihop föremål?
Vilka föremål använder kilprincipen i din vardag?
Hur kan du hjälpa dig i en situation där du behöver dela på något?
Hjul och block:
- Hur fungerar ett hjul och axel, och varför är det lättare att flytta föremål med hjul?Varför använder vi hjul i fordon och andra redskap i vardagen?
Hur fungerar ett block (repsystem) för att lyfta tunga föremål?
Begrepp
Dessa begrepp hjälper eleverna att förstå hur de enkla maskinerna fungerar och hur de tillämpas i verkliga livet. Att behärska dessa begrepp ger en stark grund för att förstå mekanik och fysik i framtiden.
Allmänna begrepp för alla enkla maskiner:
Kraft, arbete, energi, friktion, mekanisk fördel, rörelse.
För lutande planet är lutning och ramp.
För hävstången är stödpunkten och längd på hävstången.
För skruven är det gängor , spiralform och rotation.
För kilen är det delning och tryckkraft.
För hjul och block är det axeln, friktion, block/talja, lyftkraft.
Övriga begrepp är belastning och effektivitet.
Hur?
Vi kommer att börja med en introduktion av de 5 enkla maskinerna genom att se en film om dem. Vi kommer att gå igenom en av de 5 maskinerna vid varje tekniklektion under ca 4 veckors tid. Efter filmen kommer vi att leta i klassrummet efter några av dem.
Där till ser vi på en fakta filmer för varje enkel maskin.
Till varje enkel maskin kommer vi att ha genomgångar, diskussioner och utöva enkla praktiska övningar, samt skriva och dokumentera.
I slutet kommer eleverna att börja konstruera, skissa och bygga någon modell för att visa de olika teknikera.
Bedömning
Du ska vara aktiv och delaktig under lektionen.
Genomföra praktiska övningar modellbyggande av en enkel maskin.
Du ska kunna ge exempel på enkla maskiner och hur de fungerar.
Du ska kunna använda ord och begrepp inom arbetsområdet.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar i klassrumsarbete ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom diskussioner, filmer och rutiner ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi använder rutinen Think-pair-share för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – Genom våra samtalsrutiner synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Vi uppmärksammar skyltar och affischer runtomkring vårt samhälle. Vi tar med bilder till skolan, ser på debatter och informationsfilmer för att få en större förståelse. Vi använder oss av varandras erfarenheter för att bidra till mer kunskap. Vi tar reda på svar på de frågor som kommer upp.
Språk – Läraren sätter ord på elevernas tänkande.
Modellering – Läraren “tänker högt” och ställer frågor vid läsning eller efter en film.