Matematik

Under månaden har vi arbetat med metoden uppställning i addition och subtraktion både utan och med växling. Vi har använt oss av mycket konkret material för att verkligen få förståelse för metoden och talens olika värden. 

Vad händer när två ental blir mer än ett tiotal? 

Varför behöver man ta ett av tiotalen och växla dom till ental för at kunna subtrahera? 

Vi utgår alltid från en gemensam problemlösningsuppgift som vi löser tillsammans och delar våra olika sätt att tänka. Vi kommer att fortsätta med efter höstlovet att ha en startuppgift som en morgonrutin för att metoden ska befästas ytterligare. 

Denna månad har vi även arbetat med multiplikation och målet är att eleverna ska kunna se mönster och bygga förståelse för tabellerna 2, 5 och 10. Tabellerna introduceras därför med konkret material och bilder som stöd. Vi har även vikt multiplikationsloppor som eleverna har fått öva med tillsammans.

NO

Vi har fortsatt vårt projekt kring kroppen och arbetat med lungor, vår matsmältning samt hjärnan. Vi läser texter, tittar på bilder, ser filmer och skriver faktatexter tillsammans. Vi försöker alltid att lyfta in praktiska inslag för att fördjupa förståelsen och organens funktioner. Mest uppskattat var matens väg genom kroppen som fascinerade många. 

Vi skapade en konstgjord väg där vi fick följa en smörgås väg genom första tuggan, magsäcken, tunntam och tjocktarm för att sedan komma ut som avföring. Det var roligt att få respons på att eleverna pratat om det hemma och själva velat testa! 

Hjärnan det som styr vår kropp och ger oss vår personlighet och styr våra känslor. Hjärnan gör också att vi har ett medvetande, att vi kan tänka och minnas. Vi har även fokuserat på vad vår hjärna behöver för att må som allra bäst och prövat hjärngympa med olika rörelsemönster med händerna.

Detta kommer vi att spinna vidare på då vårt psykiska och fysiska välmående är en del av Lemshagas 3:årsmål.

Svenska

Vi har fördjupat oss i våra vokaler i alfabetet. 

Vilka är dom? 

Varför är det just dom bokstäverna och hur låter de olika ljuden? 

Hur kan de hjälpa oss att stava när det behövs dubbelteckning?

Hur låter en lång vokal och hur låter en kort? 

Vi har övat tillsammans på olika sätt. Vi läser högt tillsammans för att upptäcka skillnader i varför exempelvis ett ord kan få en helt annan mening om vi stavar det olika, så som ”väg” och ”vägg”, ”bus” och ”buss”. 

Eleverna har även fått måla fina vokalbilder.

Tack för en fin måndag tillsammans! / Pedagogerna i Uranus

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *