Ämne: Samhällskunskap & Geografi
Årskurs: Solen
Ansvarig: Fredrik Pettersson
När: v.41-v.48
Varför?
Med nyvunna kunskaper om ekonomi kan vi nu ta nästa steg och ta oss an utmaningen att göra Världen mer hållbar. I detta kommer vi samtidigt studera valet i USA och i USA hitta exempel på utmaningar och lösningar för att göra världen mer hållbar. Frågan är vilka lösningar vi kommer att se för att göra världen mer hållbar?
Vad?
Material:
- Finns till varje fråga.
- Presentationen finns som bilaga.
Vad har vi med oss för kunskaper som vi kan bygga vidare på?
Bland annat detta: Mänskliga rättigheter & FN , Näringsliv – 4 sektorer , ekonomi , ideologier, EU, regering & Riksdag, källkritik
Nytt:
=> Vad menas med ekologiskt fotavtryck och hållbar utveckling?
=> Hur bestäms löner och arbetsvillkor i Sverige och vad händer om man inte kommer överens?
Arbetsmarknaden – löner & villkor
=> Vilka rättigheter finns det kopplade till arbete och fackföreningar?
=> Hur fördelas den politiska makten i USA och vad skiljer mot Sverige?
=> Vad innebär en grundlag och vad finns det för grundlagar i Sverige och USA? Grundlagar
=> Hur väljs en president i USA jämfört med t ex Frankrike och hur går val till i Sverige? Val i Sverige. Valet i USA
=> Vad är orsaken till migration & urbanisering och hur hänger detta samman med befolkningsökningen? (Push & pull + demografi) Migration & Urbanisering
=> Vad är medias roll när det är val i en demokrati och frågor om hållbar utveckling (klimatförnekare)? Medias roll
=> Varför är det viktigt att vara källkritisk och hur är man källkritisk? (Fejkade nyheter, konspirationsteorier)
=> Vilka konsekvenser får urbanisering och hur kan utmaningar lösas?
Migration & Urbanisering Framtidens städer
=> Vad orsakar klimatförändringarna och vilka konsekvenser drabbar olika typer av platser? (Se samband med olika typer av konsekvenser av klimatförändringar)
=> Vilka konsekvenser får världens ökande konsumtion? (Se samband till befolkningsökning)
=> Vad kan olika sektorer & konsumenter göra för att minska det ekologiska fotavtrycket? Hållbar utveckling & konsumtion
Hur?
Vi startar med den viktiga frågan om hur man får en arbetsplats att bli mer hållbar och ser hur det kan se ut i olika länder. Det aktuella valet i USA tar oss sedan in i länders styrelser och och åsikter vilket gör att migration hamnar i fokus. I valet ser vi även betydelsen av media och källkritik och här kommer klimatfrågan in. Med klimatet får vi sedan fokus på två nyckelområden nämligen städer och konsumtion. Här söker vi många hållbara lösningar på de utmaningar som finns.
CoT
– Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Tid – Tid att hinna diskutera och reflektera tillsammans.
Möjligheter – Många möjligheter att diskutera 2 & 2 för att öka förståelsen och öka tryggheten i att dela med sig av sina kunskaper.
Förväntningar –
Rutiner – Vi testar nya rutiner för att skapa begreppsscheman.
Interaktion – Då många önskat grupparbeten kommer vi skapa möjligheter för detta där vi ser hur v kan jobba med olika roller.
Miljö – Vi ser hur skärmar kan bidra till ökade möjligheter för grupper.
Språk – Extra fokus från början på de grundläggande begreppen för tänkande i detta område som orsak, konsekvens, perspektiv.
Modellering –