Ämne: Samhällskunskap

Årskurs: Merkurius

Ansvarig: Fredrik Pettersson

När: v.40-v.48

Varför?

Med vår kunskaper om vad som gör länder rika och med fakta om USA kommer vi nu studera landets demokrati och jämföra denna med Sveriges demokrati. Vi vill få syn på de rättigheter som medborgare i en demokrati har dels i val, dels i sina arbeten och dels i samhället. Men hur ska vi hantera fejkade nyheter och har alla grupper fått samma rättigheter i länder som Sverige & USA?

Vad?

Material

Keynote/presentationen från lektionerna ligger som bilaga.

Länkar til respektive del ser ni nedan och i bilagan.

Centrala förmågor & frågeställningar till namngeografi & kartanalysprovet (v.43)

=> Analysera kartor för att se orsaker till sårbarhet och rikedom.

=> Analysera kartor för att kunna placera ex ett land med hjälp av längd & breddgrader.

=> Med hjälp av skala kunna uppskatta storlek på ex länder och resonera hur projektioner kan påverka trovärdigheten/tillförlitligheten.

=> Placera viktiga platser/områden – Namngeografi: Se kartorna i bilagan

Centrala förmågor & frågeställningar till provet i samhällskunskap (v.49)

=> Hur ser befolkningsutvecklingen ut i de mer utvecklade länderna och vilken betydelse har rikedom på länders demografi? (Befolkningspyramider, orsaker och konsekvenser)

=> Hur fördelas den politiska makten i USA och vad skiljer mot Sverige?

=> Vad har olika statschefer/regeringschefer för makt och hur väljs dessa (jämför Sveriges, USAs & Frankrikes)? Val i SverigeValet i USA

=> Vad innebär en grundlag och vad finns det för grundlagar i Sverige och USA? Grundlagar

=> Vilka mänskliga rättigheter har man i USA (kopplade till valet)? Mänskliga rättigheter

=> Vad gör kommuner & regioner i Sverige och vilken likhet finns med delstater i USA? Kommuner & regioner USA = se keynote

=> Vad är medias roll vid val och varför är det viktigt att vara källkritisk/ hur är man källkritisk? Fejkade nyheter Se bilaga – källkritikguiden

=> Vilka likheter och skillnader finns mellan de amerikanska partierna om ex migration & klimat?

TRUMP & Harris

=> Valfråga att fokusera på är…abort + Rätten till att bära vapen – politisk fråga i valet?

=> Vad menas med välfärd och hur ser den ut i Sverige jämfört med USA?

Ekonomiska modeller & välfärd.   

=> Hur bestäms löner och arbetsvillkor i Sverige och vad händer om man inte kommer överens?

=> Hur ser arbetsvillkor & rättigheter ut i USA och länder med lägre inkomster?

Arbetsmarknaden – löner & villkor

Hur?

Vi kommer jobba med att skapa en presentation eller tidning (eleverna väljer). Sedan är det mycket jämförelser vi ska göra och några av dessa kommer vi lyfta fram som planscher. Alla dessa delar är del av valdagens inramning då vi kollar vad som händer på plats i USA.

Vi avslutar med en analys/prov där vi stämmer av alla delar.

CoT

– Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – fokus på att paren ska ges möjlighet att tänka tillsammans och vi tar nästa steg och reflekterar i lite större team.

Möjligheter – Dels i team och sedan få visa det vi kommit fram till i en utställning.

Förväntningar – Vi vill öka aktiviteten i de diskussioner vi har.

Rutiner – Vi bygger en rutin för att hjälpa varandra mer i form av hjälpstrategier. Vi skapar också rutiner för hur vi bygger bepreppskartor.

Interaktion – Mycket jobb 2 & 2 för att analysera tillsammans,

Miljö – 

Språk – Språkligtfokus på dels begrepp för tänkande och gegeografiska begreppen.

Modellering – Fokus på analys i kartor med guidning av varandra och av pedagog.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *