Lokal pedagogisk planering – Blockmodellen (kapitel 2)
Ämne: Matematik
Årskurs: Uranus
Ansvarig:Sara Sandström, Hanna Svedlund och Christina Långstedt
När: HT-24
Varför?
Vi behöver hitta en metod som hjälper oss att ta reda på hur vi ska räkna, hur stora de olika delarna är. Vilket problem ställs vi inför?
Därför kommer vi öva på att rita upp det vi läser och försöka förstå med hjälp av bilder.
Vad?
Att kunna visualiser, rita upp problem för att kunna synliggöra vad som vi behöver ta reda på.
Begrepp:
blockmodellen,
del,
helhet,
skillnad,
fler än,
färre än,
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använda sig av det praktiska materialet.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Lektioner | Mål | Lärobok | Övningsbok |
1. Använda blockmodellen | – Förstå vad blockmodellen innebär.- Kunna lösa problem med blockodellen. | ||
2. Problemlösning – helhet | Kunna lösa problem med blockmodellen. – Kunna använda blockmodellen i uppgifter med perspektivet del – helhet. | ||
3. Problemlösning – färre | Kunna lösa problem med blockmodellen. – Kunna använda blockmodellen i uppgifter med ett jämförande perspektiv. – KUnna rita egna block kopplat till uppgiften. | ||
4. Problemlösning fler – färre | – Kunna lösa problem med blockmodellen. – Kunna använda blockmodellen i uppgifter med ett jämförande perspektiv. – Kunna rita egna block kopplat till uppgifter. | ||
5. Kunskapslogg | – Reflektera över och visa sin kunskap om hur man löser uppgifter med blockmodellen. – Göra en självskattning av sin kunskap. |
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där varje del får sin tid.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya ideer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar –
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem därefter övar eleven i par eller mindre grupp.
Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt.
Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.
Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text.
Modellering –