Lokal pedagogisk planering – Division med 2, 5 och 10 (kapitel 4)

Ämne: Matematik
Årskurs: Uranus
Ansvarig: Sara Sandström, Christina Långstedt, Hanna Svedlund
När:
HT-24

Varför?

Hur kan vi dela upp våra godisar så att det blir rättvist? Vi behöver hitta en metod för att kunna dela upp pengar, godis eller annat rättvis mellan oss. Hur kan vi skriva det på mattespråket? Hur kan vi använda oss av multiplikation då vi dividerar? Vilka samband kan vi se mellan division och multiplikation? 

Vad?
Hur kan vi dela upp olika tal i lika stora grupper.

Begrepp:

division,

multiplikation,

problemlösning,

talfamilj,

dela lika,

gruppera lika,

dividera med 2, 5 och 10,

likhet med division

Hur?
Varje lektion består av: 

Vi utforskar tillsammans: 

Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. 

Vi lär:

Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?

Vi övar:

I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använda sig av det praktiska materialet. 

Aktivitet:

Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker. 

Jag övar: 

Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper. 

LektionerMålLärobokÖvningsbok
1. Gruppera lika– Kunna dividera genom att gruppera lika.- Kunna skriva likheter med division.s. 62-64s. 62-63
2. Dela lika– Kunna dividera genom att dela lika.- Upptäcka samband mellan division och multiplikation.s. 65-67s. 64- 65
3. Dividera med 2– Kunna dividera med 2- Se samband mellan division och multiplikation med 2.s. 68-70s. 66-68
4. Dividera med 5– Kunna dividera med 5- Se samband mellan division och multiplikation med 5.s. 71-73s. 69-71
5. Dividera med 10– Kunna dividera med 10- Se samband mellan division och multiplikation med 10.s. 74-76s. 72-74
6. Multiplikation och division– Förstå samband mellan multiplikation och division. – Kunna uttrycka likheter med multiplikation och division utifrån en talfamilj. s. 77-79s. 78-81
7. Problemlösning– Kunna lösa problem med division. – Kunna använda olika metoder för att lösa problem.s. 80-81s. 78-61
8. Kunskapslogg– Reflektera över och visa sin kunskap om division med 2, 5 och 10.- Göra en självskattning av sin kunskap. s. 82s. 82-85
9. Kluringar s. 86-89

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där varje del får sin tid. 

Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya ideer kring hur man kan lösa olika problem. 

Förväntningar – 

Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion. 

Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem därefter övar eleven i par eller mindre grupp. 

Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt. 

Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.

Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *