Lpp – Längd och höjd (kapitel 5)

Ämne: Matematik, Längd och höjd
Årskurs: Uranus
Ansvarig: Sara, Hanna och Christina
När: HT-24

Varför?

Vi testar på att mäta vårt klassrum för att kunna förstå skillnaderna mellan meter och centimeter. Vilka yrken kan denna kunskap vara användbar inom?

Vad?
Vi tittar på hur vi kan jämföra längd och höjd. Hur kan vi använda oss av enheterna meter och centimeter.

Begrepp: 

skillnad,

meter = m,

centimeter = cm,

multiplikation,

division,

addition, 

subtraktion,

problemlösning,

Hur?
Varje lektion består av: 

Vi utforskar tillsammans: 

Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. 

Vi lär:

Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?

Vi övar:

I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använda sig av det praktiska materialet. 

Aktivitet:

Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker. 

Jag övar: 

Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper. 

LektionerMålLärobokÖvningsbok
1. Mäta längd och höjd i meter– Kunna uppskatta hur lång en meter är.- Kunna mäta längd och höjd i meter.- Kunna använda mätverktygs. 84-86s. 90-91
2. Jämföra längd och höjd i meter– Kunna jämföra längd och höjd med meter som måttenheter. – Kunna använda symboler för större än > och mindre än <. – Använda subtraktion för att beräkna skillnad.s. 87-88s. 92-93
3. Jämföra längd och höjd i centimeter– Kunna lösa additions- och subtraktions problem kopplade till längd och höjd.- Kunna lös problem med hjälp av blockmodellen.s. 89-91s. 96-98
4. Problemlösning– KUnna lösa additions- och subtraktionsproblem kopplade till längd och höjd. – Kunna lösa problem med hjälp av blockmodellen.s. 92-94s. 96-98
5. ProblemlösningKunna lösa multiplikations. och divisionsproblem kopplat till längd och höjd. – KUnna lösa problem med hjälp av blockmodellen. s. 95-97s. 99-101
6. Kunskapslogg– Reflektera över och visa sin kunskap i att mäta och jämföra längd och höjd. – Göra en självskattning av sin kunskap. s. 98s. 102-106
7. Kluringar– problemlösnings. 107-109

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där varje del får sin tid. 

Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya ideer kring hur man kan lösa olika problem. 

Förväntningar – 

Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion. 

Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem därefter övar eleven i par eller mindre grupp. 

Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt. 

Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *