Lokal pedagogisk planering – Multiplikation med 2, 5 och 10 (kapitel 3)
Ämne: Matematik
Årskurs: Uranus
Ansvarig: Sara Sandström, Hanna Svedlund, Christina Långstedt
När: HT-24
Varför?
För att kunna bygga upp förståelse kring tabellerna samt att kunna se mönster.
Vad?
Att kunna känna igen lika stora grupper och kunna använda sig av multiplikation. Att kunna se samband mellan addition och multiplikation.
Begrepp:
multiplicera,
lika stora grupper,
upprepad addition,
likhet med multiplikation,
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använda sig av det praktiska materialet.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Lektioner | Mål | Lärobok | Övninsgbok |
1. Multiplicera lika stora grupper | – Se sambandet mellan upprepad addition och multiplikation.- Kunna skriva likheter med multiplikation. | s. 40-42 | s. 38-39 |
2. Multiplicera med 2 | – Bygga förståelse för och upptäcka mönster i tvåans multiplikationstabell. – Kunna multiplicera med 2. | s. 43-45 | s. 40-42 |
3. Multiplicera med 5 | – Bygga förståelse för och upptäcka mönster i femmans multiplikationstabell. – Kunna multiplicera med 5. | s. 46-49 | s. 43-45 |
4. Multiplicera med 10 | – Bygga förståelse för och upptäcka mönster i tians multiplikationstabell. – Kunna multiplicera med 10. | s. 50-53 | s. 46-48 |
5. Multiplicera med 2, 5 och 10 | – Kunna använda tvåans, femmans och tians multiplikationstabell. – Bygga förståelse för den kommutativa lagen i multiplikation. | s.54-56 | s. 49-51 |
6. Problemlösning | – Kunna använda multiplikation för att lösa problem. – Kunna hitta på egna räknehändelser med multiplikation. | s. 57-59 | s. 52-53 |
7. Kunskapslogg | Reflektera över och visa sin kunskap om multiplikation med 2, 5 och 10. – Göra en självskattning av sin kunskap. | s. 60 | s. 54-58 |
Kluringar | – | s. 59-61 |
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där varje del får sin tid.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya ideer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar –
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem därefter övar eleven i par eller mindre grupp.
Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt.
Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text.