Lokal pedagogisk planering – Volym (kapitel 6)
Ämne: Matematik, Volym
Årskurs: Uranus
Ansvarig: Sara, Hanna och Christina
När: HT-24
Varför?
Under detta moment volym i matematiken kommer du att få möjlighet att samtala och testa på att använda dig av volymenheterna liter och deciliter. Detta område kan vara bra att kunna hantera då vi lagar mat eller kanske ska fylla på bränsle i våra motorer. Eller kanske då vi ska skapa något experiment för att få alla våra tillsatser ok.
Hur skulle du kunna använda dig av enheterna volym och deciliter i din vardag?
Vad?
Vi kommer att ha som mål för lektionerna att kunna mäta volym och kunna jämföra volym i olika behållare.
Vi kommer gå igenom enheterna deciliter och liter. Vi kommer även mäta med hjälp av våra olika mått deciliter och liter.
Begrepp vi kommer att gå igenom under lektionerna:
volym,
enhet,
liter = l,
deciliter = dl
mer än,
mindre än,
större än,
mindre än,
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använda sig av det praktiska materialet.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Lektioner | Mål | Lärobok | Övningsbok |
1. Jämföra och mäta volym | – Kunna mäta volym med icke standaliserande måttenheter. – Kunna jämföra volymen vatten i olika behållare | s. 100-101 | s.110-111 |
2. Mäta volym i liter | – Kunna mäta volym i liter.- Kunna mäta med ett litermått. | s.102-105 | s. 112-115 |
3. Mäta volym i deciliter | Kunna mäta volym i deciliter.- Kunna mäta med ett decilitermått. | s. 106-108 | s.116-117 |
4. Problemlösning | – Kunna lösa problem med addition och subtraktion kopplat till volym.- Kunna lösa problem med hjälp av blockmodellen. | s. 109-111 | s. 118-121 |
5. Problemlösning | – Kunna lösa problem med multiplikation och division kopplat till volym. | s. 112-113 | s. 122-123 |
6. Kunskapslogg | – Att reflektera över och visa sin kunskap i att mäta och jämföra volym. – Att göra en självskattning av sin kunskap. | s. 114 | s. 124-126 |
Kluringar | – Problemlösningsuppgifter | 127-129 |
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där varje del får sin tid.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya ideer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar –
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Vi börjar med att arbeta med ett gemensamt problem därefter övar eleven i par eller mindre grupp.
Miljö – Vi tänker på hur vi sitter för att alla ska kunna samtala och utvecklas gemensamt.
Språk – Vi tänker på att använda oss av ett tydligt språk där vi får in våra begrepp.
Modellering – Vi beskriver och visualiserar alla lösningar med hjälp av praktiskt material och text.