Hej!
Här kommer Saturnus månadsbrev för november månad. En månad som inte bara är grå och kall. Vi har fått njuta av sol och blå himmel den här veckan. Härligt!
Textilslöjd
På textilslöjden har vi de senaste veckorna lärt oss om ull och tovning. Vi har pratat om var ull kommer ifrån, det är inte bara från fåren. Vi har sett film om hur ull blir till garn. Från materialet ull är steget inte långt till tekniken tovning. Textilslöjdsgruppen har fått prova att tova ull, både med hjälp av:
Såpa, varmt vatten och händernas rörelse samt nåltovning med tovningsnål.
Här kommer två bilder på elevernas djur som de skapat med hjälp av en sten, ull och kreativitet. Mycket bra jobbat! En bild visar de texter eleverna skrivit och berättat om sina djur och om hur man tovar.
Nu följande veckor fram till jul kommer vi arbeta med vävning och broderi .Vi har fokus på att träna vår finmotorik och vårt tålamod.
Hälsningar från Textilslöjdsläraren Åsa Gustafsson
Trä- och metallslöjd
Några veckor innan lovet blev eleverna klara med den allra första uppgiften någonsin i trä- och metallslöjd.
Vi använde alla våra sinnen för att möta träslaget En, det har en väldigt speciell doft, bark och färg. Det blev varsin namnskylt där eleverna använde rasp, fil och slippapper samt fick utforska olika sätt att dekorera. Jag hoppas alla har hitta hem så ni där hemma har fått se dem.
Efter det började vi arbeta med Plywood, ett trämaterial med lite andra egenskaper. Först gjorde vi en övningsbit, en valfri form man tycker om eller ville ha. Genom att öva på att såga med kontursågen på den formen först blir nästa projekt gjort med ännu mer precision och förhoppningsvis ett resultat man är ännu mer nöjd med.
För uppgifterna vi gör nu är det många som verkligen vill lyckas med. Temat nu är RAST och det skapas egna pingisrack, käpphästar och spel.
Hälsningar Trä- och metallslöjdläraren Ayla Liss
Friluftsliv
På friluftslivet har vi fortsatt arbetet med finmotorik.
Vi har haft fint väder, lite sol och vind. Vi har lekt tillsammans, fikat och täljt med knivar.
Det var intressant att se hur harmoniskt och lugnt det var.
Fokus var på att tälja, små trevliga samtal och mycket glädje att göra eget “smörkniv”.
Fredagen innan lovet tog vi med oss våra gosedjur ut i skogen. Där lekte vi och fikade vid ”raketen”. Våra nallar och gosedjur var ganska bra på att gömma sig och vi njöt av härligt väder och mysigt sällskap i vår fina närmiljö.
Vi vuxna reflekterade över att alla elever är så bekväma med att vara ute i naturen, mycket tack vare våra återkommande friluftslivslektioner. Det finns en trygghet och en självklarhet. Under den fria lektiden går de spontant och leker vidare i lekar som de tidigare har påbörjat; kojor, affärer mm.
Hälsningar från idrottsläraren Yulia Matsiyauskene
Engelska
På engelsklektionerna använder vi oss av ett läromedel som heter Champ. Varje lektion startas upp med att vi tittar på en bild och lyssnar på en text eller dialog som hör till bilden. Sedan samtalar vi om det vi ser. Jag som lärare ställer frågor och eleverna får själva berätta om vad de ser, tänker och undrar.
Till varje kapitel tillhör hörövningar och olika övningar i arbetsboken. Att våga uttrycka sig på engelska är grundläggande. Vi brukar också göra olika lekar, sånger och ramsor.
Vi repeterar sådant som vi har lärt oss tidigare, t ex färgernas namn och olika klädesplagg. Eleverna fick rita de kläder som de har på sig, eller älsklingskläderna på en ”klippdocka” och berätta för resten av klassen. Det var en mycket uppskattad uppgift.
Uppmuntra gärna era barn att prata engelska när ni är utomlands eller träffar grannar, vänner eller släktingar som pratar engelska.
– Titta på filmer på engelska utan svensk text,
– Prata engelska en stund vid middagsbordet o s v.
Engelska språket finns runt omkring oss och många barn är duktiga på att förstå och använda sig av engelskan. Det är meningsfullt helt enkelt!
Samhällskunskap – Hur styrs Sverige
Eleverna har nu börjat lära sig om demokratiska processer och får förståelse för begrepp, så att de kan orientera sig kring hur vårt samhälle och komplexa värld fungerar. För vad är demokrati och de värde principer som utmärker ett demokratiskt samhälle? Här fokuserar vi särskilt på demokratiska processer och arbetssätt. För att förstå detta behöver eleverna få chansen att diskutera sina önskningar, åsikter och argument utifrån sin erfarenhetsvärld. På så sätt ska undervisningen ge eleverna förståelse för vad det innebär att vara en aktiv och ansvarstagande medborgare.
Det har varit val i USA, vilket det har pratats mycket om i klassrummet. Parallellt med detta har vi i skolan lärt oss om hur val går till Sverige och om våra demokratiska grundprinciper. – Vem bestämmer? – Vad är demokrati och diktatur? – Hur ofta har vi val och vem får rösta? – Vad kan åsikts- och yttrandefrihet samt majoritetsprincipen innebära i skolan och samhället? – Vad gör en talman, stadschef och stadsminister? Vi har gått igenom våra 4 grundlagar och diskuterat den åsikts- och yttrandefrihet vi har i Sverige och vad det innebär.
Vi har skapat egna partier och eleverna har fått föra debatt sinsemellan om hur skolan ska förbättras. Vi har lekt riksdag och regering. Detta har vi dragit paralleller till när vi har valt ordförande och sekreterare till vårt klassråd samt representanter för klassen i elevrådet och matrådet.
Inom “Brott och straff” har vi sett en film som förklarar om det svenska rättssystemet. Här får vi lära oss vad polis, åklagare och domstol har för uppgifter. Vem som ser till att lagarna följs och vem delar ut straff till den som begått ett brott. Vi får också veta vad man ska göra om man blivit utsatt för ett brott. Vi har även fått några böcker av en förälders som arbetar på domstol vars kollegor skrivit en barnbok ” Domstolen – ett äventyr i brott och straff” som handlar om utveckling inom rättsväsendet från 1600-talet fram till idag.
Hälsningar från Saturnus elever och pedagoger