Vilket fantastisk höstväder vi bjuds på med varma dagar och mycket sol.
Skrivprojekt “Den öde ön”
“Den öde ön” är ett skrivprojekt som vi har arbetat med under ett antal veckor. Det är ett skrivprojekt som steg-för-steg resulterar i en egen kapitelbok. Berättelsen består av 6 kapitel, där varje kapitel ger eleverna tydliga stödstrukturer som sätter handlingen i ett sammanhang, samt en ram som hjälper och stöttar eleverna att skapa en berättelse med en röd tråd. Inom ramarna har eleverna stor frihet att själva utforma både karaktärer och händelseförlopp. Till varje kapitel finns det hjälpfrågor som kan underlätta vid skrivandet.
“Du befinner dig på ett skepp mitt på havet. Vattnet är lugnt och stilla och solen står mitt på himlen. Din resa går som planerat och du har inte sett land på flera dagar nu. Helt plötsligt mörknar himlen och det blåser upp till storm. Regnet börjar smattra mot båten och du ser båtens besättningsmän skrika åt varandra på ett språk du inte känner igen. Så hör du åskan dåna och himlen lyser upp av en stor blixt. Hela båten skakar och du börjar förstå att det här inte kommer att sluta bra. Du håller hårt i relingen och märker att skeppet har börjat sjunka…”
Eleverna ska tänka/ fantisera kring följande frågor: Vem är du? Hur hamnade du på fartyget och varför? Du kommer senare hamna på en öde ö, nu ska du beskriva hur du kommer dit. Beskriv vad som händer från det att båten sjunkit tills du ser ön.
Tillsammans fantiserar vi och ger varandra möjlighet att dela med oss av idéer och tips på hur vi kan komma igång med vårt skrivande. Att se gruppen som en styrka tillsammans är viktigt! Sedan fortsätter berättelsen och vi får följa huvudpersonen på ön, hur den överlever, skaffar mat och tak över huvudet, får besök av någon, rita karta, skriva flaskpost och mycket mer. Nu när vi har skrivit alla kapitel och bearbetat texten har eleverna gjort en fin framsida där de skrivit titel och författare. Innan dessa fantastiska böcker får komma hem ska vi ha lässtunder. Förhoppningsvis kan vi bjuda in våra yngre elever på en sagostund. Berättelserna är verkligen något eleverna känner sig stolta över, så njut av läsningen hemma tillsammans!
NO-Kroppen
Projektet kring människokroppen fortsätter men vi har knutit ihop vårt arbete med några av kroppens viktiga organ genom att med äggkartonger och toarullar byggt kroppar och satt in organen på rätt plats. Eleverna gick igång på uppgiften och kreativeteten flödade. De arbetade i mindre grupper om 2-4 elever per grupp och samarbetet var fantastiskt.
Nu har vi påbörjat arbetet kring våra sinnen. Vi påbörjade arbetsområdet genom att fördjupa oss i hur vårt luktsinne fungerar och vad det är bra för. Sedan var det dags för det stora lukttestet. Eleverna gick enskilt runt i klassrummet och doftade på 6 olika burkar med okänt innehåll. De fick sedan skriva ner vad de trodde att burken innehöll och när alla var klara så öppnade vi varje burk och tittade och luktade igen. Tänk så starkt vissa dofter förknippas med minnen. “Det luktar jul” Det luktar glögg” = Nejlika. “Det luktar som kräftor” “Det luktar chips” =Dill.
Hälsningar från Uranus elever och pedagoger