När, under vilka veckor? 48-52
Ansvarig lärare: Andreas Backvall
.
Varför?
Välkommen till framtidens värld – Teknikens spännande universum!
Teknik är mer än bara maskiner och apparater; det är kreativitet i rörelse och innovation i praktiken. I teknikundervisningen får du möjligheten att utforska hur människans uppfinningsrikedom har format vår värld och hur du kan vara en del av att forma framtiden. Från de enklaste uppfinningarna till de mest avancerade teknologierna – teknik är det som kopplar samman fantasi och verklighet.
Här kommer vi att bygga, testa och lösa problem tillsammans. Du kommer att lära dig hur saker fungerar, varför de fungerar, och hur du själv kan skapa lösningar som gör livet bättre och roligare. Tekniken finns överallt runt omkring oss – i våra hem, i våra skolor och i våra städer. Genom att förstå den, får vi inte bara insikt i vår värld, utan också makten att förändra den.
Oavsett om du drömmer om att bli ingenjör, uppfinnare, designer eller bara är nyfiken på hur saker fungerar, så kommer tekniklektionerna att vara din verktygslåda för framtiden. Låt oss sätta igång och upptäcka de oändliga möjligheterna inom teknikens värld – tillsammans bygger vi morgondagen!
.
Vad?
Nu när du tillverkat din alldeles egna spelkontroll, är det äntligen dags att få använda den! Så nu är det dags att skapa ditt egna häftiga spel 🙂
Vi kommer arbeta med Scratch, som är ett programmeringsspråk speciellt utformad för ungdomar för att programmera och skapa olika projekt genom att lägga ihop grafiska block, ungefär som LEGO®-klossar, utan att behöva skriva kod (syntax), som är traditionellt för de flesta programmeringsspråk.
.
Syfte
Avsikten med att programmera med Scratch är att hjälpa eleverna att förstå och kunna förstå grundläggande programmering. Programmering handlar mycket om att använda bestämda kommandon för att få datorn att göra något önskat. Det handlar också om att tänka logiskt i ett eller flera steg. Eleven lär sig att strukturera det man önskar att programmet ska göra. Här får de tänka kreativt!
De ska utveckla förståelse för att teknik har betydelse för, och påverkar, människan. Använda tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse.
Med detta praktiska arbete får eleverna skapa egna tekniska idéer och lösningar på problem och använda teknikens uttrycksformer. Syftet är att eleverna utvecklar förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt och ges förutsättningar att orientera sig och agera i en teknikintensiv värld.
.
Hur?
Möjligheter i klassrummet:
- Programmering: Genom att kombinera Makey Makey med enkla programmeringsverktyg som Scratch kan eleverna skapa interaktiva projekt, vilket ger en praktisk introduktion till kodning.
- Kreativ problemlösning: Makey Makey utmanar eleverna att tänka kritiskt och hitta lösningar för att få deras kreationer att fungera.
Med hjälp av Makey Makey blir tekniklektionerna dynamiska och engagerande, och inspirerar elever att utforska och skapa med hjälp av teknik. Det är ett verktyg som både gör teknik tillgänglig och rolig, och som ger eleverna en känsla av att de kan påverka och förändra världen omkring dem.
.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid praktiskt kreativt skapande behövs tid, tid till att prova sig fram och utforska möjligheter.
Möjligheter – Genom rutiner, tydliga instruktioner och gemensamt arbete, ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras, förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Rutiner som t ex Think-pair-share används för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – I rutiner och arbete i grupper, synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Under arbetets gång dokumenteras processen i en digital loggbok och stundtals kan det även sättas upp på anslagstavlor i klassrummet.
Språk – Vi arbetar mycket med begrepp och dess betydelser.
Modellering – Vi använder oss av Makey Makey för att praktiskt utforska och modellera
Lycka till! =)
/Andreas