Ämne: Samhällskunskap
Årskurs: 6
Ansvarig: Sofia
När: v. 48-51
Varför?
Det är viktigt att du som elev lär dig om rättigheter, regler och lagar för att förstå hur samhället fungerar. När du vet vad som är rätt och fel, kan du göra bra val och förstå vilka konsekvenser dina handlingar kan få. Du får också lära dig om dina egna rättigheter, som att du har rätt att bli behandlad med respekt och känna dig trygg. Genom att förstå regler och lagar blir det lättare att ta ansvar för dina handlingar och visa respekt för andra. Det hjälper dig att vara en bra vän och en ansvarsfull medborgare!
Vad?
Vi kommer bland annat att prata om:
- Skillnaden mellan lagar, regler och normer
- Hur lagar fungerar och vad som händer om man bryter mot dem
- Hur rättssystemet fungerar
- Straffpåföljder
- Sociala skyddsnät
- Mänskliga rättigheter
Hur?
Vi kommer bland annat att….
- …läsa om, skriva om och diskutera frågor som bland annat handlar om lagar, rättsväsende, normer och straffpåföljder.
- …prioritera, fundera och skapa vår egen lagsamling.
- …visa kreativt hur normbrytande kan se ut.
- …göra värderingsövningar tillsammans.
- …arbeta med case .
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Ge eleverna tid till att formulera sig med alla nya begrepp.
Möjligheter – Skapa meningsfulla aktiviteter som skapar kontext och låter eleverna använda sitt språk. Varierande arbetsformer genom såväl teoretiska som praktiska uttryck.
Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan använda de nya begrepp vi lär oss, och stötta eleverna språkligt snarare än att förenkla språket.
Rutiner – Använda rutiner och stödstrukturer för att använda ämnesspråk, skriva fakta och hålla muntlig presentation.
Interaktion – Samtal utifrån ämnesinnehåll i par, mindre grupper och helklass.
Miljö – Synliggöra kontext genom bland annat bilder, filmer och serier.
Språk – Formulera svar på frågor med hjälp av stödord, börja i elevernas befintliga språk och bygga vidare i små steg mot ämnesspråk.Modellering – Läraren stöttar språkligt genom att formulera om vardagsspråk till skolspråk.