Ämne: Geografi
Årskurs: 6
Ansvarig: Sofia
När: v. 41-47
Varför?
Det är viktigt att lära sig om världen för att förstå hur olika länder och människor lever. När vi lär oss om andra kulturer, naturen och vad som händer på andra ställen i världen, blir vi bättre på att förstå hur vi alla är sammanlänkade. Det hjälper oss att tänka klokt och fatta bra beslut för framtiden. På så sätt kan vi alla bidra till en bättre och mer rättvis värld.
Vad?
Enligt Skolverket ska elever i årskurs 6 kunna beskriva och ge exempel på olika platser i världen, samt förstå hur människor och natur påverkar varandra. Vi kommer öva på geografiska begrepp och att läsa kartor för att förklara var länder, hav och kontinenter ligger. Vi kommer dessutom diskutera globala frågor, som miljö och hållbar utveckling, och hur dessa frågor påverkar både människor och natur på olika platser.
Hur?
Vi kommer bland annat att….
- …läsa om, skriva om och diskutera frågor som handlar om vår omvärld.
- …följa Flora och Mortensens resa genom världen i serien. Geografens testamente.
- …göra tittskåp om olika världsdelar.
- …rita flaggor och öva på var världens länder ligger.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Ge eleverna tid till att formulera sig med alla nya begrepp.
Möjligheter – Skapa meningsfulla aktiviteter som skapar kontext och låter eleverna använda sitt språk. Varierande arbetsformer genom såväl praktiska som teoretiska uttryck.
Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan använda de nya begrepp vi lär oss, och stötta eleverna språkligt snarare än att förenkla språket.
Rutiner – Använda rutiner och stödstrukturer för att använda ämnesspråk, skriva fakta och hålla muntlig presentation.
Interaktion – Samtal utifrån ämnesinnehåll i par, mindre grupper och helklass.
Miljö – Synliggöra kontext genom bilder, filmer, kartor och flaggor.
Språk – Formulera svar på frågor med hjälp av stödord, börja i elevernas befintliga språk och bygga vidare i små steg mot ämnesspråk.
Modellering – Läraren stöttar språkligt genom att formulera om vardagsspråk till skolspråk.