Ämne: Svenska
Årskurs: 6
Ansvarig: Catrin Colliander
När: Läsåret 24/25
Varför?
I kursplanen för svenska står det att du ska träna på att läsa och förstå olika typer av texter.
När du läser olika texter, som berättelser, nyheter eller faktatexter, lär du dig nya saker och får veta hur andra tänker och känner. Det gör att du förstår världen bättre.
När du läser stöter du på nya ord och uttryck. Ju fler ord du kan, desto lättare blir det att uttrycka dig och förstå andra, både när du läser och pratar.
Att förstå vad du läser är viktigt i alla ämnen, inte bara på svenskan. Om du kan läsa och förstå bra, blir det lättare att lösa problem och lära dig nya saker.
Genom att läsa olika berättelser kan du använda din fantasi och skapa egna idéer. Du kanske börjar skriva, måla eller komma på lösningar till problem på nya sätt.
Olika texter kan ta dig till helt nya världar – du kan resa i tid och rum, lära känna olika personer och upptäcka saker du inte visste om.
Så att träna på läsning och läsförståelse är inte bara viktigt, det kan också vara riktigt kul!
Vad?
- Vilka strategier kan jag använda för att förstå en text?
- När passar det att översiktsläsa, djupläsa och sökläsa?
- Hur svarar jag på frågor där svaret finns på-, mellan- och bortom raderna?
Hur?
- Catrin läser högt ur boken klassens högläsningsbok. Efter varje kapitel diskuterar vi och svarar på olika typer av frågor enskilt och gemensamt.
- Eleverna arbetar i böckerna Läsförståelse A-D med att läsa texter och svara på frågor.
- Vi stämmer kontinuerligt av utvecklingen genom läsförståelsetest i dugga.com.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Ge tid till tänkande i diskussioner och i arbetet med frågor till texten.
Möjligheter – Ge möjligheter att läsa och diskutera olika typer av texter både enskilt och tillsammans.
Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan ta till sig texterna vi läser och stötta snarare än att förenkla.
Rutiner – Använda olika rutiner, som t ex Think-Pair-Share, när vi arbetar tillsammans med texterna.
Interaktion – Interagera både under tiden vi läser samt när vi svarar på frågor och diskuterar.
Miljö – Skapa en lugn miljö där alla har möjlighet att tillägna sig texternas innehåll.
Språk – Arbeta med nya ord vi möter i texten.Modellering – Catrin “tänker högt” under tiden hon läser och modellerar på så sätt hur man kan förstå texten.