Nu börjar vi närma oss jul och ett härligt jullov. Den första snön kom för några veckor sedan och vi har därför fått känna av vintern ute på skolgården. Det har varit spännande att få ta del av hur vår natur förändras. Eleverna har även under några dagar fått åka i backen vid Pluto vilket uppskattades. Vi önskar nu att mer snö kommer så att vi får njuta av en riktigt fin vinter med massor av snö.
Kunskaper:
No – Lemshagas årstider
Denna månad har vintern verkligen blivit mer påtaglig och vi har kunnat se hur vi har gått från höst till vinter. Vi har tillsammans skrivit en faktatext där eleverna först fått fundera kring vad de känner till om vintern. Därefter har de fått titta på en kort film om vintern där de fått upplev hur vintern påverkar vår natur. När vi tittat på filmen och hunnit fundera vad vi sätt så hjälptes vi åt att skriva en faktatext om vintern. När vi var klara så fick alla skriva av den gemensamma faktatext som vi skrivit eller om de ville hitta på egna meningar om vad filmen tagit upp.
Vid nästa tillfälle började vi titta närmare på hur djuren i skogen gör under vintern. Vilka går i ide, dvala, vilka djur byter sin päls och vilka kryper ner under marken i små gångar. Eleverna fick även här titta på en kort film som visade på hur våra djur lever på vintern samt lyssna till deras kompisars kunskaper om djuren. De fick sedan rita en bild som skulle visa på hur på djuren i vår natur gör på olika sätt när de vilar eller leker under vintern. Till bilden fick de sedan skriva meningar som förklarade vad djuren på deras bild gjorde under vintern.
Matematik – talen 0-20
Vi har på olika sätt under två kapitel fått upptäcka talen 0-20. Detta har vi gjort genom att öva på att räkna på olika sätt. Vi har haft samtal om hur vi på lättast sätt kan räkna med addition och subtraktion för att lösa uppgifterna. Vi har pratat om ental och tiotal och hur vi kan dela upp dessa så att vi lättare kan dra ifrån eller lägga till tal.
För att öva på våra nya strategier har vi gjort olika aktiviteter där eleverna har fått spela spel eller använda olika kort där de tillsammans ska räkna ut summan eller differensen.
Vi har även fortsatt öva på problemlösning, vi samtalar först utifrån en bild där eleverna i par får hitta på en egen räknehändelse till bilden. Eleverna får presentera deras räknehändelse och vi i gruppen försöker sedan lösa uppgiften genom att försöka förklara hur vi tänkt samt även skriva med siffror hur de ska räkna. Eleverna fick sen fortsätta på egen hand med problemlösning i deras mattebok. De som blev klara innan lektionen tog slut fick även öva vidare genom att använda sig av problemlösningskort där de på egen hand fick skriva svaren i sitt räknehäfte. Här övar vi på att först rita upp en bild över vad vi ska räkna ut. Följt av hur vi skriver på mattespråket. För att sedan avsluta med ett svar där vi försöker förklara eller berätta hur mycket det blir.
Svenska – Läsgrupper
Under våra halvklasstimmar har vi jobbat i mindre läsgrupper. Här får eleverna läsa högt för varandra ur en gemensam skönlitterär bok de kan vara böcker ut serien Klass 1B eller Lasse Majas detektivbyrå. Eleverna övar på att se sambanden mellan ljud och bokstav samt att hitta egna strategier för att förstå orden och sammanhanget i texten. Efter att de har läst för de sedan samtala kring texten utifrån olika frågor. Frågor som “Hur tror ni att boken kommer att fortsätta?”, “Vilka olika karaktärer finns det i boken?”, “Kan du beskriva dessa?”, “Berätta hur miljön är i boken” “Rita en bild om hur du tror att det ser ut?” eller “Berätta om handlingen i boken, vad hände först, sen och vad händer nu?”
Trygghet och trivsel:
VIM – Vi på Mellangården
Kanske har du hört att eleverna har haft VIM på schemat den senaste tiden. VIM står för “Vi på Mellangården” något som vi kallar en av våra gemensamma aktiviteter här på mellangården. Det är då vi ses i blandade grupper från Pluto, Neptunus, Uranus och Saturnus. Vi gör detta för att få en större gemenskap i gården där eleverna får lära känna varandra lite bättre mellan de olika årskurserna. Vi har denna månad träffats under två tillfällen. Vid det ena tillfället så lekte vi en namnlek först för att lära oss våra kompisars namn. Följt av att vi spelade ett spel tillsammans. Vid tillfälle nr två så lekte vi “Hemliga ledaren” samt pratade om hur olika mönster kan se ut och hur vi kan bygga mönster på olika sätt. Detta för att tillsammans kunna skapa mandala i mindre grupper. Här fick de gemensamt bestämma hur deras mönster med färger skulle bli. Det är så härligt att se hur eleverna hjälper varandra i de olika årskurserna så att alla kan lyckas.
Barnkonventionen – samling i Musikladan
Varje år uppmärksammar vi på Mellangården Barnkonventionens dag. Vi gör detta genom att samlas alla tillsammans under samling i Musikladan. Här berättar de elever som går i Uranus (åk2) vad denna dag står för och vad Barnkonventionen är och betyder för alla barn i världen. Vi sjunger även sånger tillsammans.
Vi ses nästa år,