Hej alla Jupiterfamiljer!

Tänk vad tiden går. Nu har snart halva läsåret i åk 4 gått. Hösten har varit fin och ljus vilket har medfört att vi alla har humöret uppe och kämpar in i det sista innan vi får en välbehövlig ledighet. Heja oss, elev som lärare och även ni föräldrar!

Inför nästa termin

Som ni säkert vet nu så är det jag, Marie, som har engelska och svenska för tillfället. Nästa termin kommer Elisa att ha svenska och No. Jag, Marie, kommer att ha matematik och engelska med klassen. Krister fortsätter som vanligt med So och idrott. 

Ny teammedlem

Vi har fått en liten förstärkning i team Jupiter med en klasspedagog som heter Maria Norrman. Hon har arbetat några år på skolan så det är nog fler av er som redan vet vem hon är. Härligt för henne att få vara med era fantastiska barn och med oss förstås, team Jupiter. Och härligt för oss att hon är med oss!

Morgonrutin/ normer och värden/ värdegrund

Vad håller vi på med under dagarna? Jo, vi har massor för oss. Vi startar just nu morgonen med att lyssna på radiokalendern “Mirakelsyskonen”. En spännande berättelse och en mysig start på dagen. Har eleverna andra lektioner på morgonen så lyssnar vi på avsnittet så fort vi ses. Eleverna sitter och målar bilder som hör till kalendern och lyssnar, så härlig stämning! Vi har även en kalender som vi öppnar gemensamt. Det är “Snällkalendern” från Friends. Här får vi uppmaningar att göra något snällt för oss själva, andra och för vår planet. Bra budskap!

No

På rasterna är alla glada över den lilla snön vi fått. Härliga lekar och utforskande pågår. En liten grupp satt med sina fingrar på en isfläck. Vad händer när vi håller fingrarna länge på isen? Vem får den största gropen? Härligt med utforskande som hänger ihop med det som pågår på No lektionerna. I No jobbar vi med temperatur och väder. Vi pratar om vardagsnära exempel om  hur man gör så att vi eller saker i vår omgivning inte blir för varma eller för kalla.

Varför slipper bilen varma ytterkläder på vintern? Hur håller man kvar värmen på kroppen under kalla dagar? är några frågor vi funderar på. Vi laborerar och skriver laborationsrapporter. Vi ska göra en termos och eleverna ska få fundera hur de ska klä en liten förpackning så att den håller värmen på varmt vatten så bra och så länge som möjligt. Den lilla förpackningen ska kläs med  olika material och läggs sedan i större förpackning. 

Teknik

Vi ska börja med enkla maskiner, kilen, lutande planet, hävstången, hjulet, skruven och taljan.

So

Nu är vi inne på avslutningen av kristendomen. Avstämning torsdag 12/12. Sedan börjar vi med Islam. Idrotten fortsätter vi med takt och rytm och de stora lagbollsspelen. Påminner lite om att ha skor på sig.

Även i ämnet So ser vi en påverkan på eleverna. De arbetar med ämnet “Religion” så vi fick ta del av lite bön vid julgranen i matsalen. Våra elever är för härliga! 

Matematik

I matematiken håller vi på att avsluta ett kapitel med  bråk och sen ska vi börja med statistik. I fokus blir att läsa av och tolka tabeller och diagram, skapa egna tabeller och diagram.

Svenska 

I svenska håller vi på med boksamtal utifrån en bok som vi lyssnar på. Det är boken “Drakskeppet” skriven av Maj Bylock. Boken är väldigt spännande och alla ser fram emot lektionerna med den. Vi förbereder oss genom att ta reda på begrepp som kan vara nya, bilder som kopplas till avsnittet, vi skapar alltså en förförståelse för det vi ska vara med om. Därefter lyssnar vi på två avsnitt. Eleverna är indelade i mindre samtalsgrupper och de får frågor som de sedan diskuterar i sin grupp. Inför arbetet skapade gruppen ett kontrakt där de gjorde en överenskommelse kring hur de skulle vara i gruppen för att den skulle vara så funktionell som möjligt. Mycket bra överenskommelser som de nu kan påminna varandra om under samtalen. När samtalet är slut får de utvärdera samtalet och se vad de kan förbättra till nästa gång. De får även göra en självvärdering utifrån en mall för att träna sig i att se sin egen utveckling. Vi fortsätter med “Drakskeppet” fram till jullovet.

Engelska

Vi har nu avslutat området “Family” i engelska. Avslutningen var en “Unit check up”/avstämning, där eleverna fick testa sina kunskaper i läsförståelse, hörförståelse, glosor, grammtik och en skrivdel kopplat till det vi gjort inom området “Family”. Jag kommer att skriva en kommentar i Meitner om hur det gått så snart jag rättat avstämningen. Jag hoppas ni sett att resultaten på läxförhören finns i Meitner. Läxan lämnas in på måndagar i Jupiter grön och på onsdagar i Jupiter röd. Det är nog en förändring sedan tidigare. Vi fortsätter ha läxa varannan vecka. Nästa område som vi kommer att möta handlar om “What´s cooking?”, mattraditioner i engelsktalande länder. Den pedagogiska planeringen kommer att publiceras på Meitner, så ni kan ta del av den nästa vecka. 

Varma hälsningar från team Jupiter 
Elisa, Krister, Lotta, Maria och Marie

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *