Hej
Här kommer Saturnus månadsbrev för december månad. Äntligen har vi fått njuta av den första snön och alla lekar som hör till, t ex åka kana vid annexet och Villan, bygga olika saker med snö och bara se de vita flingorna singla ner.
Vi repeterar våra vinterregler och påminner än en gång om att vi behöver ha kläder efter väder!
Advent och jul
Vi har föreberett oss inför advent och jul genom att tillverka små granar där vi tänder våra batteriljus varje morgon. Vi lyssnar på Sveriges radios julkalender som i år handlar om olika väsen. Vi önskar att ni lyssnar på helgens avsnitt hemma.
Vi lottar vem som får ta ett hjärta från vår egen kalender som består av hjärtan i olika material. Slöjdlärarna har skänkt hjärtan i trä och filttyg. Här finns också hjärtan av keramik, ståltråd, halm, kartong mm.
Vi tänder ljus i vår adventsljusstake och pratar om våra olika traditioner.
Nästa vecka är det dags för det årliga julbordet i skolans matsal, som brukar vara mycket uppskattat. På fredag är det traditionellt Luciafirande i amfiteatern kl 8.00. Nu har vi bara två veckor kvar och sedan kommer vårt välbehövliga jullov.
Matematik – måttenheterna
Måttenheter är en del av det dagliga livet, till exempel när man mäter längden på något, väger mat, häller upp vätskor eller läser av klockan.
Genom att eleverna tränas i att lära sig om måttenheterna får de verktyg för att navigera i praktiska situationer, såsom att följa recept, uppskatta avstånd eller förstå tidsscheman. En viktig del av matematiken är att träna just logiskt tänkande och problemlösning för att skapa förståelse kring samband och omvandlingar, och det är just det måttenheternas handlar om.
Vad väger en penna? Hur många pennor väger 100 gram osv. Hur många gram går det på 1 kg, men hur mycket är ett kg? Svar: 1 Kg är 1 liter vatten! Vad kan väga 1 kg i klassrummet?
Att träna uppskattning- och rimlighetsbedömning är en av grunderna inom måttenheterna och det prövas ofta på de nationella proven. Vi har tränat på att göra uppskattningar och bedöma om en volym/vikt är rimlig, t.ex.: Är det rimligt att en bok väger 3 kg? Kan en flaska rymma 5 liter? Hur lång tror du att en meter är? Hur många ml är ett kryddmått? Hur många tsk går det i en matsked?
Med dessa kunskaper stärker vi elevernas förståelse för hur vår omvärld fungerar och de kan ta mer välgrundade beslut och förstår väderrapporter, klockslag, reseavstånd eller viktangivelser på förpackningar osv.
SO – Vår närmiljö
I torsdags besökte gröna gruppen Hembygdsmuseet på Ingarö (vid kyrkan).
Vi blev guidade av medlemmar i hembygdsföreningen och utställningen ”Tingen talar”.
Vi tog bussen från Lemshaga till Ingarö kyrka. På väg dit åkte vi över Ingaröbron och tittade ner till vänster om bron där vi tidigare under hösten hade varit och sett brofästet till den gamla Ingaröbron. Det är intressant att få perspektiv på saker. Tänk vilken skillnad det blev med den nya bron.
Detta gjorde vi som en del av vårt projekt kring historia och vår närmiljö. Vi vill lära oss mer och skapa relation till båda ting, människor och miljö.
Tack Lotta, Ulla och Eva som visade oss runt på museet! Vi fick se en massa spännande föremål och prova att sitta i gamla skolbänkar. Vi fick även gå in i klockaregården och titta in i ”Ödmannska”, d v s byggnaden där Samuel Ödman drev skola för bla Lemshagas barn. Man skulle kunna säga att det var Lemshagas första skola! Huset har nyligen flyttats till Pilhamn från Prästgården.
Nu önskar vi er alla en fin adventstid!
Elever och pedagoger i Saturnus