Tiden springer iväg och vi närmar oss jul och ledighet. Varje morgon börjar vi dagen med våra egentillverkade kalendrar. Eleverna har skapat pärlplattor som gömmer sig i luckorna tillsammans med dagens gåta. På morgonen lottar vi en elev som får öppna dagens lucka. Eleven får behålla pärlplattan och läsa gåtan för resten av klassen. Vi har också en Snällkalender i vardera klass, där vi får i uppdrag att utföra en snäll handling varje dag.

Svenska – Barnboksveckan

Vilken fantastisk barnboksvecka vi fick tillsammans i Uranus! Flera elever hade med sig en egen bok hemifrån, och som de läste. Tillsammans tog vi vara på fina lugna morgonstunder med läsning. Vi uppmärksammade en ny barnboksförfattare varje dag och läste en av författarens mest kända barnböcker. Även den nationella läsdagen infaller under barnboksveckan och den uppmärksammade vi lite extra. Eleverna fick ta med sig ett gosedjur till läsningen. Vi hade en längre egen lässtund där eleverna hittade en mysig plats att sitta eller ligga på tillsammans med sitt gosedjur. Det blev en lyckad vecka med fokus på läsning och fylld med både planerade, men även många spontana, boktips och boksamtal.

En av författarna som vi uppmärksammade under veckan var Gunilla Bergström som skrivit och illustrerat Alfons Åberg. Vi avslutade Barnboksveckan med en bilduppgift och fick lära oss att tekniken som Gunilla använde heter blandteknik. Eleverna fick rita av Alfons Åberg. Sedan byggde de upp ett rum och precis som Gunilla Bergström arbetade vi med blandteknik och använde oss av akvarell, färgpennor, tusch, kollage från tidningar och olika sorters textilier.

Barnkonventionens dag

Varje år uppmärksammar vi på Mellangården Barnkonventionens dag. Vi gör detta genom att samlas alla tillsammans i musikladan. I år var det vi i Uranus som höll i samlingen för hela Mellangården (F-3). Eleverna hade förberett sig väl och utöver våra fantastiska konferencierer var det flera elever som läste upp olika artiklar. De berättade vad denna dag står för och vad Barnkonventionen är och betyder för alla barn i världen. De höll i allsång och sjöng en egen låt.

SO- Världsdelar och världshav

Vi har påbörjat ett arbete kring världsdelar och världshav. Tillsammans har vi studerat kartan för att se var de olika världsdelarna och världshaven ligger. Innan vi påbörjade arbetet med att reda på mer fakta om de olika världsdelarna skapade alla elever en egen resväska med plats för pass, biljetter och resebroschyrer. Barnen skrev också packlistor innan vi var redo att ge oss ut i världen. Första världsdelen att titta närmare på var Europa. Efter att vi tittat närmare på världsdelen på kartan, sett en pedagogisk film och läst fakta fick eleverna välja ett eller flera länder i Europa att “resa till”. De fick sedan läsa fakta om landet och fylla i en resebroschyr. Nästa vecka reser vi vidare till Asien.

Trevlig Adventstid önskar elever och pedagoger i Uranus

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *