Första terminen i högstadiet har gått fort och vi har bara 2 veckor kvar. Visserligen 2 veckor med många saker kvar att göra. Lektioner, prov, inlämningar men också saker som jullunch, lucia, utflykter och inte minst en gemensam avslutning, först Ladan och sedan hela skolan.
Mycket av informationen kommer att skrivas ut på Meitner så håll utkik där. Där lägger vi upp allt som har med tider att göra och mer specifik information. Allt som rör ex. sista veckan med platser tider kommer ni hitta där inom snart.
Det är också snart dags för högstadiets första betyg, terminsbetyg för HT -24. Det är spännande, pirrigt men det kan också vara jobbigt. Tänk på att vi har nya kriterier, vi är i ett nytt stadie vilket gör att svårighetsgraden återigen har ökat. Vi siktar mot målen i åk 9. Detta behöver ni tänka på och ha i bakhuvudet nu när ni får ett nytt betyg, i ett nytt stadie. Har ni tankar och funderingar kring detta kan ni gå in på Skolverkets hemsida för att läsa mer. https://www.skolverket.se/for-dig-som-…/elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/betyg-och-betygskriterier
Mentorstimme
Under höstens mentorstimmar har vi lagt mycket fokus kring det sociala. Vi har arbetat med gruppen och jobbat både med hur vi vill vara i klassen, hur ska vi vara mot varandra. Vad är OK och inte. Vilket språk använder vi. Vi har jobbat vid flera tillfällen med 4- hörns övningar där eleverna har fått ta ställning till olika påståenden. Detta mycket för att vi vill få ihop gruppen, att vi strävar mot samma saker, att vi har gemensamma regler och förhållningssätt. Nu när det inte är mycket kvar på terminen tar vi en paus i detta och fortsätter till våren med våra gruppstärkande övningar.
Engelska
Vi har läst klart Wonder nu, lite stressigare på slutet än vi hade önskat, men jösses vad ni har jobbat på bra. Nästa vecka blir det lite avstämningar baserade på boken och sedan avslutar vi med att titta på filmen tillsammans innan lovet. Som vi har pratat om många gånger så handlar det här litteraturprojektet om att öva på strategierna och teknikerna som behövs för att klara kommande läsutmaningar i högstadiet. Några av de saker vi betonat och övat extra är att läsa och sedan kunna visa vad du förstått. Hur går det till att skriva ett tydligt svar? Ni har delat med er av kloka exempel och samarbetet har gjort att vi verkligen har lyft varandra i klassrummet. Att formulera sig på sin egen utmaningsnivå har varit extra viktigt eftersom det skiljer mellan elever och det är inte en hastighetsuppgift, det är en förståelseuppgift. Det kräver en del disciplin och högstadieansvar att utmana sig själv ett extra varv när det känns som att svaret redan är klart och många av er har verkligen börjat förstå och kunna visa det genom det här projektet. Jag ser fram emot att möta våren med er och bygga vidare på det vi har startat nu i höst.
Kommande
10/12- Jullunch på skolan
13/12- Lucia (Amfiteatern)
20/12- Skolavslutning
8/1-25- Skolstart
Med vänliga hälsningar mentorerna i Venus