Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 38-39
Varför?
För att du ska få en större förståelse för att addera tal mellan 0 till 10. Så kommer vi i detta kapitel utforska hur vi kan addera tal på olika sätt. Vi kommer hitta flera strategier att räkna på.
Vad?
I kapitel 2 möter eleverna begreppet addition för första gången. Det ä ren naturlig fortsättning på föregående kapitel där eleverna tränade på talkamrater och hur de kan visa dessa med hjälp av talcirklar. Eleverna fick då lära sig att två delar bildar en helhet.
I början av kapitlet använder eleverna talkamraterna för att addera genom att lägga ihop två delar till en helhet. Sedan fortsätter de med att undersöka hur de kan addera genom att räkna vidare. Fokus är att lägga till ett antal till en känd mängd. Eleverna kommer att upptäcka att de kan använda olika strategier för att addera.
Eleverna bekantar sig med den kommutativa lagen addition, det vill säga att a+b=b+a. De utvecklar också förståelse för likhetstecknet och dess innebörd,samt hur de kan beskriva en likhet med addition med siffror och symboler.
Eleverna använder sina kunskaper i addition för att hitta på räknehändelser utifrån vardagsnära situationer, och lär sig att skriva räknehändelser med siffror och symboler. De tränar på att lösa enklare additions problem utifrån bilder och vardagsnära situationer, samt resonerar kring olika sätt att lösa problemen.
– addera med hjälp av talkamrater
– addera genom att räkna vidare
– hitta på räknehändelser
– skriva likheter med addition
Lektioner | Mål | Lärobok (sidor) | Övningsbok (sidor) |
1. Addera med talkamrater | – kunna ramsräkna till 10.- Kunna börja räkna var som helst, både framåt och bakåt. | s. 8-10 | s. 6-7 |
2 Addera genom att räkna vidare | – kunna addera genom att räkna alla. – Kunna addera genom att använda talkamrater. – Förstå begrepp och symboler knutna till addition. | s. 34-39 | s. 30-31 |
3. Hitta likheter | – Kunna addera genom att räkna vidare. – Kunna använda tallinjen för att räkna vidare. – Upptäcka den kommutativa lagen i addition. | s. 40-43 | s. 32-33 |
4. Räknehändelser | – Kunna hitta på räknehändelser med addition utifrån en bild. – Kunna uttrycka räknehändelser med siffror och symboler. | s. 44-46 | s. 34-35 |
5. Problemlösning | – Kunna lösa additionsproblem utifrån bilder. – Kunna resonera kring valda strategier och metoder. – Kunna beskriva additionsproblem med siffror och symboler. | s. 47-49 | s. 36-39 |
6. Kunskapslogg | – Reflektera över och visa sin kunskap om addition. – Göra en självskattning av sin kunskap. | s. 50 | s. 40-43 |
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Mattelogg:
Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret.
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).