Kapitel 5, talen 0-20
Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 47-48
Varför?
För att få en större förståelse när du behöver addera tal i vardagen ex när du är och handlar.
Vad?
I kapitel 5 arbetar eleverna med talområdet 0-20. De tränar på att läsa och skriva talen inom talområdet samt lär sig att bilda grupper om tio och att räkna vidare. De jämför antal saker genom att använda begreppen lika många, fler än och färre än, samt storleksordnar tal med begreppen mindre än, större än, minst och störst.
Att bilda tio är en återkommande strategi som eleverna lär sig att använda i olika sammanhang, att gruppera i tio och räkna vidare gör det lättare för dem att se och räkna saker. Denna strategi underlättar även när de jämför och storleksordnar tal samt hjälper dem i kommande kapitel när de ska addera och subtrahera genom att utgå från talet tio.
I slutet av kapitlet tränar eleven på att känna igen, beskriva och fortsätta talföljder. På så sätt bygger de en förståelse för talföljder och hur tal kan ordnas enligt olika mönster.
– räkna och bestämma antal
– jämföra och storleksordna tal
– beskriva och fortsätta talföljder
Lektioner | Mål | Lärobok (sidor) | Övningsbok (sidor) |
1. Räkna antal saker | – Kunna känna igen talen 11 till 20 och räkna antal. – Kunna bilda en grupp om tio och räkna vidare. | s. 86-87 | s. 78-89 |
2 Jämföra antal | – Kunna jämföra antal saker upp till 20.- Kunna använda begrepp som fler än och färre än. | s. 89-91 | s. 80-81 |
3. Jämföra och storleksordna tal | – Kunna jämföra och storleksordna tal upp till 20. – Kunna använda begrepp som större än och mindre än. | s. 92-94 | s. 82-83 |
4. Talföljder | – Kunna känna igen och upptäcka mönster i talföljder. – Kunna beskriva och fortsätta talföljder. | s. 95-97 | s. 84-85 |
7. Kunskapsloggen | – Reflektera över och visa sin kunskap om former och mönster – Göra en självskattning av sin kunskap. | s. 98 | s. 86-88 |
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Mattelogg:
Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret.
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).