Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 51
Varför?
Kunna uppskatta och mäta olika saker i vardagen. Exempel när du ska bygga något eller när du ska få med dig saker hem i ryggsäcken.
Vad?
I kapitel 7 lär sig eleverna grunderna i att mäta längd och höjd. De tränar på att uppskatta och jämföra längd och höjd, och möter begrepp som längre, kortare, högre och lägre.
Eleverna utvecklar en förståelse för mätandets idé, det vill säga att ett och samma mätredskap kan användas upprepade gånger för att skapa en uppfattning av värdet på en storhet. Eleverna mäter först genom att göra direkta jämförelser där de placerar föremålen bredvid varandra. Sedan lär de sig att använda olika mätredskap för att mäta och jämföra.
Eleverna bekantar sig med begreppet enhet och upptäcker att exempelvis ett gem eller en pinne kan användas som en enhet att mäta med. De börjar mäta med standardiserade måttenheter innan de möter enheten centimeter. Eleverna tränar på att använda linjal samt resonerar kring när det passar att näta i centimeter, och varför linjalen är ett bra mätredskap.
– jämföra och uppskatta höjd och längd
– mäta med saker
– mäta med kroppen
– mäta med linjal
Lektioner | Mål | Lärobok (sidor) | Övningsbok (sidor) |
1. Jämföra höjd och längd | – Kunna jämföra längd och höjd.- Förstå och använda begrepp som högre, lägre, längre och kortare. | s. 126-128 | s. 114-117 |
2. Mäta med saker | – Kunna mäta och jämföra längd med hjälp av saker. – Kunna uppskatta hur långa föremål är. | s. 129-131 | s. 118-121 |
3. Mäta med kroppen | – Kunna mäta med olika kroppsdelar.- Förstå begreppet enhet och hur det används. | s. 132-134 | s. 122-123 |
4. Mäta med linjal | – Kunna mäta med linjal.- Kunna uppskatta hur långa föremål är | s. 135-137 | s. 124-125 |
5. Kunskapsloggen | – Reflektera över och visa sin kunskap om längd och höjd. – Göra en självskattning av sin kunskap. | s. 138 | s. 126-128 |
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Mattelogg:
Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret.
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).